Tillgängligt material dygnet runt
Lagerautomat är ett lagerstyrningsverktyg som ger ökad kontroll, minskad konsumtion av varor, optimerad drift och minskad risk för driftsstopp. Maskinen kan innehålla allt från verktyg, batterier, reservdelar, HSE-utrustning, kemikalier och riskprodukter.
Få en fullständig översikt över lagersaldo, förbrukning och svinn
Lagerautomaten garanterar transparent konsumtion och insikt. Den kommer att minimera tid som spenderas på beställning, hantering, fakturering och intern logistik.
- Spårbarhet, tillgänglighet och användarvänlighet är de viktigaste delarna av denna lösning.
- Maskinen är enkel att använda och kan lätt anpassas till olika behov. Uppstart och implementering kommer att fungerar smidigt med vägledning från våra experter.
- Användningen av Lagerautomater ger dig omedelbart en översikt över kostnader, förbrukning, svinn och lagerstatus. Gå från en reaktiv till en proaktiv lagerdrift.
Har du frågor eller vill veta mer?
Du är varmt välkommen att ringa oss eller skicka e-post genom att trycka på knappen nedan så får du den hjälp du behöver!
Du når oss på telefon: 0771-111 100 eller maila till kundcenter@solar.se
En enkel lösning, teknisk avancerad
En lönsam och anpassningsbar lösning för optimering av lager och logistik. Lagerautomaterna hyrs under en period av 3-5 år. Vilket innebär att du inte behöver binda kapital och att du spenderar mindre på administration.
Lagerautomaterna kan enkelt integreras med befintliga mjukvarulösningar eller levereras som en molnbaserad lösning. Vår unika programvara säkerställer fullständig spårbarhet av alla transaktioner. Det kan också monteras laddstationer i de olika sektionerna för laddning av verktyg etc.
30-40%
av tiden som går till inköp, fakturering och hantering.
50%
reduktion av lagervärdet
25-40%
av förbrukningen
24/7
Lagerautomat ger tillgång till produkter, reservdelar och kritiska komponenter.
Fördelar med lagerautomater
Tidseffektivitet
- Varor är alltid tillgängliga
- Det du behöver, när du behöver det
- Minskad risk för onödiga driftstopp
- Mindre tid på intern logistik
- Förenklar arbetsdagen både operativt och administrativt
Minskade kostnader
- Ger en fullständig översikt över konsumtion och svinn
- Optimerar lagret baserat på faktisk användning med automatisk påfyllnad med VMI
- Tillhandahåller spårbarhet av utfärdade varor
- Lägre lagerkostnader
Förbättrad lagerdrift
- Full kontroll över tillgängliga produkter och användarmönster
- Översikt och insikt i hur verktyg delas
- Effektiviserar driften genom att låta elektriska verktyg laddas under lagring
- Användarvänlig och effektiv
- Ger möjlighet till ökad lageröversikt och styrning
Komma igång
Processen för att implementera Lagerautomater börjar med kartläggning av önskemål och behov. Vad ska den användas till? Vad är syftet? Baserat på detta skissar vi fram en lösning som innehåller resultatet av analysen. Mediciner, dyra verktyg, förbrukningsvaror, HSE-utrustning, reservdelar, batterier, kemikalier, riskprodukter, laddningsalternativ etc. är områden som maskinen kan användas till. Tillsammans enas vi om typen av maskin, plats, innehåll, lösning för att fylla på varor, åtkomst och design.
Den beräknade tiden för analys av behov är 1-2 veckor, installation 1-2 dagar plus den faktiska leveranstiden.
Vad vi behöver av dig:
- Önskad Plats, antal och system
- Produktlista
- Förbrukningsdata
Vi tillhandahåller en smidig och professionell process vid:
- Elementkonfiguration
- Maskinanpassning
- Navigering relaterad till val av kortläsare och åtkomst
- Installation och utbildning
- Påfyllning
Modell: Supply Locker
Denna maskin används ofta för HSE material ( personlig skyddsutrustning) som skor, hjälmar, handskar men också för hyrverktyg, kalibreringsverktyg och elverktyg.
Maskinen konfigureras enligt kundens behov.
- Den har både pekskärm och kortläsare som ett alternativ
- Företagets personalkort kan också användas
- Maskinen består av 9-27 skåp
- Skåp med plats för större delar
- Möjlighet för laddstationer i skåp
- FIFO-principen
- Anslutning till Solar VMI-systemet
Modell: Rotopoint
Den här automaten maskinen används för HSE, MRO, kemikalier och verktyg som smörjmedel, glas, handskar, masker, verktyg etc.
Maskinen konfigureras efter kundens behov.
- Den har både pekskärm och kortläsare som ett alternativ
- Företagets personalkort kan användas
- Maskinen finns i 6 versioner
- Upp till 468 platser
- Kamrarna kan byggas ut
- Manuell åsidosättning vid fel
- Anslutning till Solar VMI-systemet
Modell: Level 28
Används ofta till MRO-artiklar som batterier, verktyg, lim, knivar etc.
Konfigurerade efter kundens behov.
- Levereras med pekskärm och kortläsare
- Företagets personalkort kan också användas
- Över 29 olika lådstorlekar
- 26 rader med max 104 platser
- Max 1248 rum
- Konfigurering av lådor är möjligt
- Kontrollera upp till 10 enheter
- Anslutning till Solar VMI-systemet
Modell: ModuloGen2
- Hög kapacitet
- Massivt lådsystem
- Flera lådstorlekar
- Flexibel och enkel att konfigurera
- Skärmtangentbord
- Säkra sektioner
- Användarvänlig design
- Anslutning till Solar VMI-systemet
Användarstyrd åtkomst
Lagerautomaten är en säker lagringsplats för kemikalier och riskutrustning och. Avsnitten kan levereras med både pekskärm och kortläsare. Lösningen gör det möjligt att kontrollera användaråtkomst och få historiken på användarnas beteende. Företagets egna personalkort kan användas. Det är möjligt med massuttag.
TCO bidrar till optimering
Total Cost of Ownership - TCO, hjälper till att minska den totala kostnaden för att köpa produkter och tjänster. Genom TCO skräddarsyr vi lösningar som optimerar driften. Från insikter och branschkunskap har vi lärt oss hur användning av rätt material och tjänster kan leda till betydande kostnadsbesparingar.
Nyckeln är se helheten för att säkerställa ökad synlighet, flexibilitet och kontroll.
Ta kontroll över varulagret med VMI
Användning av Lagerautomater tillsammans med vår lagerhanteringslösning VMI säkerställer fullständig spårbarhet av alla transaktioner och ger dig svar på vem, vad, var, när och varför. Lagerautomaterna minimerar driftskostnaderna och kan minska förbrukningen med upp till 40%. Alltid full kontroll och översikt.
EDI-integration med Solar
Integrera dina inköpssystem med Solar för mer strömlinjeformade processer. Med EDI får du ett effektivt datautbyte som ökar säkerheten och minimerar risken för manuella fel.
Ett effektivt och säkert informationsutbyte.
Leveranser till rätt tid och plats
Solar har lång erfarenhet av logistik och hjälpa dig spara tid genom bland annat våra unika Fastbox- och Nattleveranser.
Välj din leveransEffektiv lagerstyrning
Vi erbjuder lagerlösningar som skapar ordning och reda på lagret med effektiva flöden från godsmottagning till utleverans.
Välj tjänst härSmartare materialhantering
Vi erbjuder smarta lösningar för att minimera den tid som du lägger ner på materialhantering idag. Det sparar tid och gör din arbetsdag effektivare.
Välj tjänst här