Lagerautomat

Tillgängligt material dygnet runt

Lagerautomat är ett lagerstyrningsverktyg som ger ökad kontroll, minskad konsumtion av varor, optimerad drift och minskad risk för driftsstopp. Maskinen kan innehålla allt från verktyg, batterier, reservdelar, HSE-utrustning, kemikalier och riskprodukter.

Få en fullständig översikt över lagersaldo, förbrukning och svinn

Lagerautomaten garanterar transparent konsumtion och insikt. Den kommer att minimera tid som spenderas på beställning, hantering, fakturering och intern logistik.

- Spårbarhet, tillgänglighet och användarvänlighet är de viktigaste delarna av denna lösning.
- Maskinen är enkel att använda och kan lätt anpassas till olika behov. Uppstart och implementering kommer att fungerar smidigt med vägledning från våra experter.
- Användningen av Lagerautomater ger dig omedelbart en översikt över kostnader, förbrukning, svinn och lagerstatus. Gå från en reaktiv till en proaktiv lagerdrift.

 

Har du frågor eller vill veta mer?

Du är varmt välkommen att ringa oss eller skicka e-post genom att trycka på knappen nedan så får du den hjälp du behöver!

Du når oss på telefon: 0771-111 100 eller maila till kundcenter@solar.se

Skicka mail

En enkel lösning, teknisk avancerad

En lönsam och anpassningsbar lösning för optimering av lager och logistik. Lagerautomaterna hyrs under en period av 3-5 år. Vilket innebär att du inte behöver binda kapital och att du spenderar mindre på administration.

Lagerautomaterna kan enkelt integreras med befintliga mjukvarulösningar eller levereras som en molnbaserad lösning. Vår unika programvara säkerställer fullständig spårbarhet av alla transaktioner. Det kan också monteras laddstationer i de olika sektionerna för laddning av verktyg etc.

Minimera

30-40%

av tiden som går till inköp, fakturering och hantering.

Upp till

50%

reduktion av lagervärdet

Reducera upp till

25-40%

av förbrukningen

Tillgänglig

24/7

Lagerautomat ger tillgång till produkter, reservdelar och kritiska komponenter.

Fördelar med lagerautomater

Tidseffektivitet

- Varor är alltid tillgängliga
- Det du behöver, när du behöver det
- Minskad risk för onödiga driftstopp
- Mindre tid på intern logistik
- Förenklar arbetsdagen både operativt och administrativt

Minskade kostnader

- Ger en fullständig översikt över konsumtion och svinn
- Optimerar lagret baserat på faktisk användning med automatisk påfyllnad med VMI
- Tillhandahåller spårbarhet av utfärdade varor
- Lägre lagerkostnader

Förbättrad lagerdrift

- Full kontroll över tillgängliga produkter och användarmönster
- Översikt och insikt i hur verktyg delas
- Effektiviserar driften genom att låta elektriska verktyg laddas under lagring
- Användarvänlig och effektiv 
- Ger möjlighet till ökad lageröversikt och styrning

Komma igång

Processen för att implementera Lagerautomater börjar med kartläggning av önskemål och behov. Vad ska den användas till? Vad är syftet? Baserat på detta skissar vi fram en lösning som innehåller resultatet av analysen. Mediciner, dyra verktyg, förbrukningsvaror, HSE-utrustning, reservdelar, batterier, kemikalier, riskprodukter, laddningsalternativ etc. är områden som maskinen kan användas till. Tillsammans enas vi om typen av maskin, plats, innehåll, lösning för att fylla på varor, åtkomst och design.

Den beräknade tiden för analys av behov är 1-2 veckor, installation 1-2 dagar plus den faktiska leveranstiden.

Vad vi behöver av dig:
- Önskad Plats, antal och system
- Produktlista
- Förbrukningsdata

Vi tillhandahåller en smidig och professionell process vid:
- Elementkonfiguration
- Maskinanpassning
- Navigering relaterad till val av kortläsare och åtkomst
- Installation och utbildning
- Påfyllning

Modell: Supply Locker

Denna maskin används ofta för HSE material ( personlig skyddsutrustning) som  skor, hjälmar, handskar men också för  hyrverktyg, kalibreringsverktyg och elverktyg.

Maskinen konfigureras enligt kundens behov.
- Den har både pekskärm och kortläsare som ett alternativ
- Företagets personalkort kan också användas
- Maskinen består av 9-27 skåp
- Skåp med plats för större delar
- Möjlighet för laddstationer i skåp
- FIFO-principen
- Anslutning till Solar VMI-systemet

Modell: Rotopoint

Den här automaten maskinen används för HSE, MRO, kemikalier och verktyg som smörjmedel, glas, handskar, masker, verktyg etc.

Maskinen konfigureras efter kundens behov.
- Den har både pekskärm och kortläsare som ett alternativ
- Företagets personalkort kan användas
- Maskinen finns i 6 versioner
- Upp till 468 platser
- Kamrarna kan byggas ut
- Manuell åsidosättning vid fel
- Anslutning till Solar VMI-systemet

Modell: Level 28

Används ofta till MRO-artiklar som batterier, verktyg, lim, knivar etc. 

Konfigurerade efter kundens behov.
- Levereras med pekskärm och kortläsare
- Företagets personalkort kan också användas
- Över 29 olika lådstorlekar
- 26 rader med max 104 platser
- Max 1248 rum
- Konfigurering av lådor är möjligt
- Kontrollera upp till 10 enheter
- Anslutning till Solar VMI-systemet

Modell: ModuloGen2

- Hög kapacitet
- Massivt lådsystem
- Flera lådstorlekar
- Flexibel och enkel att konfigurera
- Skärmtangentbord
- Säkra sektioner
- Användarvänlig design
- Anslutning till Solar VMI-systemet

Skåp för alla behov

Det finns olika skåpdörrar för de olika sektionerna. Välj mellan glas eller utan glas, med eller utan belysning. Det är också möjligt att välja skåp med laddningsmöjligheter. Detta är mycket användbart om du hyr ut eller delar elektriska verktyg.

Anpassa sektionen

Välj rätt fack för dina behov. Oavsett om du behöver många små lådor eller stora. Det finns otaliga lådsektioner att välja mellan. Tillsammans hittar vi de lådor som passar dig bäst.

Användarstyrd åtkomst

Lagerautomaten är en säker lagringsplats för kemikalier och riskutrustning och. Avsnitten kan levereras med både pekskärm och kortläsare. Lösningen gör det möjligt att kontrollera användaråtkomst och få historiken på användarnas beteende. Företagets egna personalkort kan användas. Det är möjligt med massuttag.

TCO bidrar till optimering

Total Cost of Ownership - TCO, hjälper till att minska den totala kostnaden för att köpa produkter och tjänster. Genom TCO skräddarsyr vi lösningar som optimerar driften. Från insikter och branschkunskap har vi lärt oss hur användning av rätt material och tjänster kan leda till betydande kostnadsbesparingar.

Nyckeln är se helheten för att säkerställa ökad synlighet, flexibilitet och kontroll.

Läs mer om TCO

Ta kontroll över varulagret med VMI

Användning av Lagerautomater tillsammans med vår lagerhanteringslösning VMI säkerställer fullständig spårbarhet av alla transaktioner och ger dig svar på vem, vad, var, när och varför. Lagerautomaterna minimerar driftskostnaderna och kan minska förbrukningen med upp till 40%. Alltid full kontroll och översikt.

Läs mer om VMI

EDI-integration med Solar

Integrera dina inköpssystem med Solar för mer strömlinjeformade processer. Med EDI får du ett effektivt datautbyte som ökar säkerheten och minimerar risken för manuella fel.

Ett effektivt och säkert informationsutbyte.

Läs mer om integration
Transportlösningar

Leveranser till rätt tid och plats

Solar har lång erfarenhet av logistik och hjälpa dig spara tid genom bland annat våra unika Fastbox- och Nattleveranser.

Välj din leverans
Lagerlösningar

Effektiv lagerstyrning

Vi erbjuder lagerlösningar som skapar ordning och reda på lagret med effektiva flöden från godsmottagning till utleverans.

Välj tjänst här
Varuhantering

Smartare materialhantering

Vi erbjuder smarta lösningar för att minimera den tid som du lägger ner på materialhantering idag. Det sparar tid och gör din arbetsdag effektivare.

Välj tjänst här