Helsingborg har fått ett nytt landmärke med den nya Varvsbron binder samman Helsingborg C och Oceanhamnen på ett lika smart som vackert sätt. Bygget av bron har varit mycket komplext, och som leverantörspartner har Solar spelat en nyckelroll i projektet.
Text: Magnus Carlsson
Tekniskt avancerat
Den 221,5 meter långa och 552 långa bron består som nästan uteslutande av unikt tillskurna plåtbitar som pusslats samman för att ge bron en vacker S-form. Projektet var tekniskt avancerat, då det råder stora höjdskillnader mellan de två sidorna och då bron rör sig mycket. Bron står på fyra betongfundament på land och två i vattnet.
– Det finns många broar som lutar, som går över europavägar, över vatten, som har pyloner och svängar. Men det finns inte många broar som har alla dessa komponenter samlade i en och samma bro, säger Marie Holmqvist, projektchef på stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborgs stad i ett pressmeddelande.
Solar som logistikpartner
Varvsbron, som officiellt invigdes i slutet av 2021, är ljussatt med ledstångsbelysning längs hela bron och kraftig effektbelysning vid brons pyloner. All belysning på bron tänds och släcks efter solens upp- och nedgång och kan dessutom styras till önskad färg. För oss på Solar ligger Varvsbron varmt om hjärtat, då vi har varit med och levererat el, belysning och kabel till hela projektet.
– Att få vara med och leverera till den här typen av komplexa projekt är alltid roligt, det är då vi som partner kommer till vår fulla rätt och får visa vad vi verkligen går för. Vi gillar att vara med där det händer, vi är skickliga på att leverera rätt produkter till rätt plats i rätt tid, och det är precis vad vi har gjort här, säger Patrik Ahlström, och fortsätter:
– Det här projektet visar också vikten av samarbete. Det är tack vare en tät dialog mellan Solar, Glacell, Hifab och Helsingborg stad som vi lyckats genomföra det här spektakulära projektet och gjort att helsingborgarna nu kan njuta av en fantastiskt fin bro.