SOLAR MAGASIN

Logistik nyckelfråga när ChargeNode elektrifierar Sverige

Försäljningen av elektrifierade bilar har exploderat de senaste åren, och en av de stora utmaningarna har därför blivit laddning. Hur ska alla elbilsägare kunna ladda sina bilar på ett smart och effektivt sätt? Det snabbväxande Göteborgsbolaget ChargeNode har ett helt nytt sätt att lösa problemet – och till sin hjälp har de Solar som logistikpartner.

TEXT: MAGNUS CARLSSON
FOTO: JOAKIM BLOMQVIST
JONATAN FERNSTRÖM

När göteborgsentreprenören Kristian Sandahl införskaffade sin första laddhybrid 2013 insåg han snabbt att infrastrukturen för laddning hade kraftig förbättringspotential. Vid den här tiden var antalet laddplatser för det första försvinnande få – men de användes också på ett ineffektivt sätt.


– En av de första sakerna som slog mig var att man ofta står parkerad längre tid än vad bilen laddar, vilket förstås också innebär att laddarna bara används en bråkdel av tiden, berättar Kristian. Så det jag frågade mig var: hur kan man få en bättre nyttjandegrad och ladda fler bilar med en och samma laddare?

Centraliserat elsystem
Kristian Sandahl, en elektronik- och teknikintresserad maskiningenjör med ett förflutet i mjukvarubranschen, började fundera över utmaningen.
Efter att ha stött och blött sin idé i några år, grundade han 2019 ChargeNode med ett koncept som vände upp och ner på traditionell elbilsladdning. I stället för att bygga parkeringsplatser med laddstolpar på varje enskild plats, skapar ChargeNode storskaliga laddsystem där ett större antal fordon delar på ett centraliserat elsystem och där varje uttag kan ha en laddeffekt på upp till 22kW.

– Initialt byggde vi system med nio laddpunkter, vilket ansågs vara väldigt stora system på den tiden, men i dag kan vi göra upp till 54 parkeringsplatser på ett och samma system. En BRF kan beställa hundratals platser på en och samma gång, säger Kristian Sandahl.

– Det största projektet vi har gjort hittills är en BRF i Hammarby Sjöstad, som efter att ha gjort en gedigen TCO-analys insåg att vårt system är det enda långsiktigt hållbara och bestämde sig för att ha vår lösning på drygt 230 parkeringsplatser.

Redo att skalas
Fördelarna med ChargeNodes system jämfört med konventionella laddboxar är flera. Systemet kan snabbt skalas upp om beställaren vill addera fler laddpunkter, och systemlösningen är byggd för att kunna driftas och underhållas under en lång tid. En annan fördel är att systemet kräver minimalt markarbete då ChargeNode kan lägga all kabel i en aluminiumkanal som sedan placeras på stöttor eller direkt mot en vägg, vilket gör installatörens arbete enklare.

– Även om det sällan är installatören som fattar beslut om vilken produkt kunden ska köpa, så är det väldigt viktigt för oss att de är nöjda med vår produkt. Vi är beroende av att ha skickliga partners runtom i landet som hjälper oss att installera och utbildar löpande nya installatörer som vill arbeta med ChargeNode, säger Kristian Sandahl.

– Vår lösning skiljer sig lite från traditionella laddboxlösningar, men när man förstår hur det fungerar är den enklare att installera. Vi försöker också att förändra synen på elbilsladdning. Elbilsladdarbranschen har varit så tydligt hårdvarufokuserad, men vi ser det som att vi säljer en funktion i stället. Det är ju vad det handlar om.

En viktig del i den funktionen är avancerad mjukvara och smart teknik, vilket är något som ligger Kristian Sandahl varmt om hjärtat.

– Alla andra säger ju också att deras lösningarna är smarta. Men om du inte ens kan tala om för din laddare när du vill att bilen ska vara färdigladdad – är den verkligen smart då? Med vårt system kan vi ladda rätt bil vid rätt tidpunkt, och dessutom se till att det sker när elen är som billigast eller när det finns närproducerad el.

Logistik – en nyckelfråga
I dagsläget levererar ChargeNode cirka 500 parkeringsplatser i månaden, en siffra som inom kort är planerad att fördubblas. För att lyckas med det har man ingått ett partneravtal med Solar, där Solar ansvarar för hela logistikkedjan och har som uppgift att se till att rätt komponenter finns på rätt plats vid rätt tidpunkt.

– Vi är beroende av två saker för att kunna fortsätta vår expansion, säger Kristian Sandahl. Vi behöver installationspartners runtom i landet, och där är intresset så stort att vi just nu har en väntelista. Men vi är också extremt beroende av en välfungerande logistik för att kunna bibehålla hög takt i vår produktion. Och på det området känns det väldigt tryggt att ha Solar som partner.

Från Solar får ChargeNode en skräddarsydd 4PL-lösning, vilket är något som Solar sedan tidigare har gedigen erfarenhet av.

– Det är i den här typen av situationer som vi trivs som allra bäst. Vi är en pålitlig partner som brinner för effektiv logistik, och det känns fantastiskt att få vara med på ChargeNodes resa. Jag är helt övertygad om att Sverige, Norden och Europa ännu bara sett början av ChargeNodes extremt smarta lösning.

Fakta: Så funkar ChargeNode
I stället för att bygga många enskilda laddboxar, bygger ChargeNode ett centralt laddsystem med flera laddpunkter, där varje plats kan få upp till 22kW laddeffekt. Slutanvändaren kan genom ChargeNodes app uppge hur mycket laddning hen vill ha och när bilen planeras att hämtas.

ChargeNode söker löpande efter nya installationspartners och utbildar dessa i den egna tekniken. Besök Chargenode.eu om du är intresserad av att veta mer.

Med vårt system kan vi ladda rätt bil vid rätt tidpunkt, och dessutom se till att det sker när elen är som billigast eller när det finns närproducerad el Kristian Sandahl, CEO & Founder, ChargeNode