“Den digitala utvecklingen har alltid legat oss varmt om hjärtat”
Lisa Pira, VP HR & Communication, Solar Sverige
Hur ska man som HR chef sammanfatta och formulera en ledare i dessa tider… 2020 och nu första kvartalet 2021 har varit ett utmanande år för oss alla. Att inleda denna text utan att beröra pandemin som har påverkat var och en av oss på ett eller annat sätt skulle kännas väldigt konstigt. Vi har behövt tänka om, lära nytt, utmana oss och framför allt reflektera kring hur vi ska leva och verka i denna speciella nya verklighet som delvis kommer bli vårt ”nya normala”. Många har varit sjuka och vissa har tyvärr drabbats hårdare än andra, vilket naturligtvis är djupt beklagligt. För Solars del som helhet har vi trots allt varit ganska förskonade vilket vi är oerhört tacksamma för. Ett stort tack alla för att ni håller i och håller ut! Jag har under denna period fått ta del av så många historier om att vi verkligen lever som vi lär genom att vi är stronger together.
Jag har sett team som tillsammans funnit nya lösningar på hur vi ska tillgodose våra kunders behov med helt andra förhållanden än tidigare. På grund av till exempel andra leveransförutsättningar, jag har pratat med oroliga anställda som trots allt kämpar och arbetar hemifrån med stort engagemang, jag har tagit del av berättelser från vår butikspersonal och lagermedarbetare som i sina jobb måste vara på arbetsplatsen och hur de anpassar sig att arbeta på ett mer smittsäkert sätt. Våra kunder har visat på en stor förståelse för ändrade förhållanden och tack vare våra grymma säljare och övriga medarbetare har vi funnit nya sätt att skapa mervärde för våra kunder. Vi är övertygade om att pandemin till mångt och mycket har bidragit till att vi faktiskt har kunnat bygga ännu mer långsiktiga och hållbara partnerskap tillsammans.
Långsiktighet i allt vi gör är en självklar del i vårt uppdrag och häri ligger att vara ett hållbart bolag. Vi ställer höga krav på oss själva för att kunna leva upp till våra hållbarhetsmål, som under nästa strategiperiod kommer vara än mer uttalade. Vårt hållbarhetsfokus ställer även höga krav på våra leverantörer och kunder. Genom samtliga led behöver vi ha ett fokus på nya möjligheter till förbättrade hållbara samarbeten. Vi behöver alla tillsammans verka för att vi bidrar till ett bättre samhälle genom till exempel ännu större miljöfokus i våra logistiklösningar. För oss handlar det såklart inte bara om att ta ansvar för vår fysiska miljö utan även om våra medarbetares hälsa och välmående. Vi värnar om ett hållbart medarbetarskap som är hela grunden för att vi ska lyckas nå våra mål samt utveckla våra kunder. Det är våra medarbetare som särskiljer oss från andra aktörer på marknaden, det är våra medarbetare som gör oss unika och det är våra medarbetare vi ska ge de bästa förutsättningarna för att trivas, må bra, leverera och till sist men inte minst ha kul i jobbet!
Den digitala utvecklingen har alltid legat oss varmt om hjärtat. För oss är det självklart viktigt att ligga i framkant här. Detta är också en anledning till att vi klarat oss förhållandevis bra under pandemin. Vi drivs av att utmana för att addera värde och strävar alltid efter att hjälpa våra kunder att bli mer effektiva och stärka sin lönsamhet. Det är här vi vill sticka ut hakan och säga att vi är den digitala utmanaren i branschen.
Men nu längtar vi alla ut för att träffa våra kunder och medarbetare! Vi längtar efter att få ge det där fasta handslaget till vår kund eller den där varma kramen till kollegan. Tills dess fortsätter vi kämpa och tänka nytt och värnar om varandra på vägen.
Ljusare tider är på väg.
Lisa Pira VP HR & Communication Solar Sverige