Text: Magnus Carlsson
Fotograf: Anna Sigvardsson Högborg
Entreprenören Malin Granlund är född och uppvuxen i Stockholm och har jobbat inom tech-startups i stort sett hela sin yrkeskarriär. Hon har bland annat varit med och drivit studentrekryteringsföretaget Sqore och marknadsplatsen Gigstr, som förmedlar frilansuppdrag för kreatörer så som designers, fotografer och webbutvecklare. Utifrån sin erfarenhet och uppväxt – Malin kommer nämligen från en hantverkarsläkt med golvslipare och elektriker – fick hon idén att något liknande borde kunna göras även för hantverkare som jobbar mot privatpersoner.
– Jag har själv på nära håll sett hur svårt det kan vara att få det att fungera, och förstått hur många hantverkare tycker att privatpersoner är krångliga. Och det gäller även åt andra hållet. När man tittar på Konsumentverkets statistik är hantverkarbranschen den bransch det klagas mest på – och så har det varit så länge de fört statistik, berättar Malin Granlund.
Malin frågade sig själv varför egentligen det är så, och fann att svaret nästan alltid handlar om kommunikation.
– Problemet är väldigt sällan att hantverkare är kassa på sina yrken. De allra flesta är extremt skickliga på det de gör, men däremot blir det lätt brister i kommunikationen när man arbetar mot privatkunder. Privatpersoner är ju i regel inte heller vana och duktiga beställare, så det kan handla om brister i avtal, schemaläggning eller projektledning – vilket också är de delar av arbetet som installatörerna sällan älskar.
Via inkubatorn och riskkapitalisten Antler kom Malin i kontakt med app-utvecklaren Alek Åström, och tillsammans började de fundera över hur de kunde göra något revolutionerande för hantverksbranschen. De gjorde hundratals intervjuer med både bolag och konsumenter och började förstå utmaningarna. Tjänster som Offerta och Servicefinder fanns redan – men hade också tydliga luckor för hantverkarna, berättar Malin.
– Dessa typer av marknadsplatser matchade ihop hantverkare och kunder, men vi såg att det ändå var många delar som kunde gå snett. Hantverkarna behövde fortfarande hantera ROT, sköta fakturering och göra hembesök. Vi hade lärt oss att ett installationsföretag i snitt lägger 20 procent av sin tid på administration – och vår grundhypotes var att vi kunde sänka den tiden avsevärt. Och det var därför vi 2019 lanserade en app med en lösning för videosamtal.
Enkelt beskrivet fungerar Dones app på samma sätt som när många i dag träffar sin läkare via mobilen. I Dones fall fyller kunden i vad den behöver hjälp med och var den bor, och Done undersöker vilket av de anslutna företagen som är bäst lämpat för uppdraget. Därefter kopplas hantverkare och kund samman och sedan sker det första kundmötet direkt via video.
– Till en början kan vissa uppleva det som obekvämt, men när man inser hur mycket tid man kan spara är det fantastiskt. Ett samtal i vår app tar i snitt sju minuter, vilket brukar räcka för att kunna ge en bra offert. I stället för att kolla på två jobb på en förmiddag kan du nu bocka av fyra redan innan du tagit ditt morgonkaffe, säger Malin.
Vi lägger stor vikt vid att man ska kunna lita på hantverkarna som anlitas via Done. Våra hantverkare har ett snittbetyg på 4,9, vilket är ett resultat av att vi är mycket noga med att bara ta in bra bolagMALIN GRANLUND, VD, Done
Efter ett första videomöte skickar hantverkaren sin offert till kunden via en inbyggd offertgenerator. Kunden kan godkänna offerten direkt i appen, där kund och hantverkare sedan håller kontakten. När jobbet utförts skickar hantverkaren själv sin faktura, men inom kort kommer Done även lansera möjlighet för kunderna att betala med kort eller Swish i appen. Detta kommer även att underlätta kring betalning för hantverkarna, som genom Dones betalfunktion kommer kunna lägga mindre administrationstid på fakturering samt få snabbare betalt.
Systemet är självsanerande då Done har en inbyggd betygsfunktion, där kunden sätter ett betyg på 1–5 utifrån hur nöjd hen är. I takt med att ett företag får bra betyg får man också tillgång till fler och bättre uppdrag.
– Vi lägger stor vikt vid att man ska kunna lita på hantverkarna som anlitas via Done. Våra hantverkare har ett snittbetyg på 4,9, vilket är ett resultat av att vi är mycket noga med att bara ta in bra bolag, säger Malin Granlund.
Ett företag som vill sälja sina tjänster via Done registrerar sig i appen eller på hemsidan, och därefter gör Done en kvalitetskontroll. I den undersöker man att bolaget har relevanta certifieringar och behörigheter så som Säker Vatten och auktorisation hos Elsäkerhetsverket. Done gör också en kreditupplysning på bolaget och tar kundreferenser.
För tjänsten betalar företaget varje månad en provision på 10 procent av utfört arbete upp till 50 000 kronor exklusive moms, och 5 procent på allting utöver det.
– Det vi ser som en av de stora fördelarna är att man inte betalar någonting för att ansluta sig till tjänsten, ingenting för att ta emot kundförfrågningar och att det inte finns några bindningstider. Det här märker vi också att våra kunder uppskattar. Några använder Done som ett sätt att fylla upp hål i kalendern med enkla småjobb, medan andra enbart gör jobb via appen och i stället njuter av en tillvaro med minimal administration.
Done finns i dag tillgängligt i Stockholm, Göteborg och Malmö, men fler städer är på gång och Dones ambition är att framöver bli tillgängligt i en ny stad i månaden.
– ROT-sektorn har ju vuxit mycket under pandemin, och vi ser att kunderna tycker det här är ett smidigt och tryggt sätt att köpa tjänster. Antalet förfrågningar i appen ökar jättesnabbt, sedan förra året har det ökat med 250 procent. Antalet anslutna företag växer också stadigt, och nya företag kommer framför allt via rekommendationer från branschkollegor som redan är anslutna. Vi är övertygade om att det här är framtidens sätt att anlita hantverkare!
Vad är Done?
Done är en app som för samman hantverkare och kunder, där den första kontakten alltid sker via videosamtal.
Vilka yrkeskategorier finns representerade i Done?
De flesta. Bland annat elektriker, VVS-montörer, snickare, finsnickare, målare, golvläggare och golvslipare.
Hur fungerar det?
Kunden skickar in en förfrågan, som Done förmedlar vidare till det bäst lämpade bolaget. Bolaget träffar kunden via telefonen och skickar därefter offert direkt i appen. Kunden godkänner offerten och bolaget utför jobbet.
Vad kostar det?
Bolag betalar endast för de jobb som utförs, och betalar då 10% i provision upp till 50 000 kronor, därefter 5 procent.
Hur kommer jag i gång?
Registrera dig och dina tjänster i Dones app eller på Dones hemsida. Done kommer därefter kontrollera att ni har rätt behörigheter och certifieringar, samt genomföra en kreditupplysning och ta kundreferenser. När ni genomgått den processen är ni redo att ta emot uppdrag.
Vill du läsa om fler mobila tjänster?
Med appen Solar Mobile kan du beställa snabbt och enkelt var och när du vill dygnet runt och få snabb åtkomst till vår e-handel direkt i fickan och tillgång till aktuella kampanjer.