En ny möjlighet
- Så lyckas du med videomöten
I Coronatider har många branscher lärt sig att videokonferens kan ersätta vissa fysiska möten – och att det dessutom kan spara både tid och pengar. Videoexperten Henrik Arnbert berättar hur installatörer kan tänka för att ta nästa steg vad gäller kundmöten.
Med största sannolikhet har du någon gång det senaste halvåret träffat en vän eller släkting över video. Kanske har du även träffat banken eller någon säljare via video – så varför inte ta steget till att erbjuda dina kunder möjligheten att träffas digitalt?
– Tekniken är här för att stanna, och digitala möten blir ett naturligt nästa steg för alla. Generationen som växer upp idag har video som en del i sin vardag, och många tycker det är jobbigt att ringa på traditionellt sätt. De förväntar sig att du också ska använda video. Många branscher har redan tagit steget, och jag skulle säga att hantverkaryrkena är näst på kö, säger videoexperten Henrik Arnbert.
Henrik arbetar till vardags på kommunikationsföretaget Simplify, som tar fram anpassade videolösningar för olika typer av branscher – och han ser en ökad efterfrågan i nästan alla yrkesgrupper.
– Jag har till exempel nyligen arbetat med ett företag som har spetskompetens inom vissa bilmärken. Deras affär går ut på att åka till bilverkstäder för att titta på avancerade ärenden som mekanikerna själva inte klarar. Genom att guida mekanikerna med hjälp av videokonferens i stället har de kunnat lösa supportärenden mycket snabbare, samtidigt som de dragit ner drastiskt på allt resande.
En elinstallatör eller en VVS-montör kan förstås inte guida icke-behöriga till avancerade installationer via video. Däremot skulle många första kontakter kunna göras via video i stället för på plats för att skapa sig så goda förutsättningar som möjligt inför jobbet, menar Henrik Arnbert.
– Så länge vi har en pandemi finns förstås en omedelbar vinst i att man minimerar risken för smittspridning, men vinsterna med digitala möten kvarstår långt efter att Coronaviruset försvinner. Ingen kommer kunna sluta med alla fysiska kundbesök, det är en viktig del för oss. Men om man lyckas ersätta så lite som tio procent av alla besök med videokonferens så kommer man kunna se stora vinster i tid samtidigt som man sparar pengar. Samtidigt gör du miljön en tjänst, men framförallt kommer din kund att älska det, säger han, och fortsätter:
– Även för den som har många kontakter via telefon finns mycket att vinna med att erbjuda video. Möjligheten att se dig i ögonen medan ni pratar och kroppsspråk kan stärka ditt förtroende och gör att kunden får en bättre och mer personlig upplevelse. Kanske kan möjligheten till videosamtal bli fördelen som gör att du sticker ut mot konkurrenterna?
Att komma igång med videomöten är inte heller det minsta svårt – och en god idé är att till en början göra det så enkelt som möjligt:
– Utgå från tekniken du redan har. I dag har de flesta en smartphone, och väldigt många använder exempelvis appar som till exempel WhatsApp, som är gratis och fungerar bra för enklare videosamtal, säger Henrik Arnbert.
– Freemium blir en allt vanligare affärsmodell inom alla områden och så även inom video. Du kan absolut börja med gratisversionen, för att sedan skaffa en mer företagsanpassad premiumlösning när du kommit igång. I den kan du sedan baka in dina offerter, dela dokument med kunderna och följa alla dina projekt.
När du börjar känna dig bekväm med video som format är det bara att fortsätta framåt. Nästa steg kan till exempel vara att presentera dina offerter via video.
– I dag är det hur enkelt som helst. Du inleder ett videomöte och kan då dela din skärm för att sedan steg för steg guida kunden genom offerten och få den accepterad direkt under samtalet med hjälp av mobilt bank-id. Jag törs lova att den som gör det får väldigt många fler godkända offerter än den som bara skickar dem med brev eller e-post.
Henrik Arnberts 6 tips för att lyckas med video
1. Mobile first. ”Utgå från det du har. Du har en smartphone, börja med att använda den och någon av gratistjänsterna som finns för att komma igång med enklare videosamtal. Nästa steg är sedan att du kan uppgradera till en företagsanpassad lösning.”
2. Träna. ”Du har bara en chans att göra ett första intryck. Det vill du inte slarva bort med teknikstrul. Tänk att du ska wow:a din kund. Det gör du genom att vara förberedd och kunna verktyget du använder.”
3. Var dig själv. ”Många tänker att de måste vara på ett speciellt sätt för att lyckas över video. Det är fel. Act normal. Var dig själv och förställ dig inte, så kommer det gå hur bra som helst.”
4. Tänk långsiktigt. ”Video är ingen fluga, det är det nya normala. Den omställningen som sker nu är här för att stanna.”
5. Wi-Fi. ”Videotrafik har en tendens att sluka en hel del datatrafik, så välj Wi-Fi om du kan – och se då till att ha ett snabbt och stabilt nätverk.”
6. Learning by doing. ”Det kommer säkert kännas ovant de första gångerna, men för varje gång du gör det blir du mer och mer säker i tekniken. Det är bara att testa dig fram, så ska du se att videomöten snart är världens mest naturliga grej för dig.”
Digitala kurser hos Solar School
Solar School har anpassat verksamheten för att passa in under rådande pandemi. Nu kan du ta del av lika bra utbildningar som förut – där du befinner dig!