Så lyckas du online!

Effektivt, enkelt – och inte minst extremt lönsamt. Det finns många anledningar för dig att bli duktig på digital marknadsföring. Så här gör du för att lyckas!

Sedan internet i allmänhet, och smartphonens intåg i synnerhet, lever svenskarna en allt större del av sina liv online. Det är på nätet vi tar el av våra nyheter, håller kontakt med våra vänner och handlar det vi behöver. Men det är också internet som i dag är den första kanal vi vänder oss till när vi ska anlita snickare, elektriker eller VVS-montörer – vilket innebär att det är hög tid för många hantverkare att ta tag i den digitala marknadsföringen. 

– De flesta hantverkare skulle nog vinna på att lägga lite mer tid på det. Det behöver inte alls vara svårt. Det här är en utveckling som är oundviklig, den kommer till alla branscher, och i vissa har omställningen gått betydligt snabbare än andra. Titta till exempel på alla restauranger som gått över till Onlinepizza.se eller Foodora för att få kunder, säger digitalexperten Sara Öhman.

Hon driver eget som konsult inom digital marknadsföring och hjälper varje dag olika företag i varierande storlek med att bli bättre i det digitala arbetet. Anledningarna till att det är så effektivt att satsa digitalt är flera säger hon, men en av de viktigaste är att du som företagare får så mycket tillbaka på den tid och de pengar du lägger ner.

– Steg ett för en hantverkare är därför att se till att din information dyker upp på Google när folk söker på dig. Det är en minimal arbetsinsats som ger mycket tillbaka. Du behöver egentligen inte ens ha hemsida, allt du behöver göra är att se till att din adress och din kontaktinformation stämmer. Det är som en vanlig telefonkatalog, men på ett modernt sätt, säger Sara Öhman, och fortsätter:

– Att vara synlig online fyller två väldigt viktiga funktioner. Dels är ett sätt att få in nya kunder så klart, men det är också viktigt för att fånga upp alla de där människorna som sett loggan på din firmabil eller på något annat viss sett dig och ditt företag agera. 

Digital marknadsföring kan i många fall också vara extremt lönsamt, i synnerhet jämfört med olika former av traditionell annonsering så som skyltar eller tidningsannonser.

– Det fina online är att du kan vara väldigt precis när du väljer din målgrupp, du slipper betala för att nå personer som du ändå inte vill nå. Om du vill annonsera i närområdet kan det räcka med hundra spänn på en Facebookannons för at du ska täcka in alla som bor där, säger Sara Öhman.

Hon slår också ett slag för att som hantverkare se till att finnas på digitala offerttjänster, så som offerta.se eller offert.hitta.se. Hit vänder sig många tänkbara nykunder, och många av dina konkurrenter är redan där vilket innebär att du också måste finnas med för att inte förlora dragkampen om jobben. 

– En annan viktig sak är att hela tiden jobba för att få in rekommendationer. Offerta och de andra plattformarna har sådana system, men Google har också en egen rekommendationsfunktion, och sajter som Trustpilot är väldigt populära. Om dina kunder ger dig bra digitala rekommendationer är det en bra grund för att få ännu fler kunder, säger Sara Öhman.

 

7 steg för att lyckas på nätet:

1. Googla dig själv. Googla ditt företag och se så att uppgifterna som kommer upp är korrekta. Om de inte är det kan du själv justera det genom att gå in på business.google.com.

2. Skaffa en hemsida. Den behöver inte vara avancerad, men en bra hemsida gör dig mer synlig på nätet. Det viktigaste är att hemsidan berättar vad du gör och hur man gör för att kontakta dig.

3. Använd Adwords. Adwords är tjänsten som hjälper dig att marknadsföra dig på Google, och här kan du betala för att synas högre upp i listan när någon googlar till exempel ”elektriker Falkenberg” eller ”rörmokare Kalmar”. Google ger dig förslag på vilka sökord som passar din verksamhet bäst, och för så lite som 50 kronor i veckan kan du komma väldigt långt om du bor på en mindre ort.

4. Undersök offertsajterna. Ta dig tid att gå igenom de största offertsajterna som finns, och se till att dina tjänster finns med i utbudet. I dag är konsumenter vana att jämföra priser på nätet, och det gäller även hantverkstjänster. Det här kan ofta vara ett mycket bra sätt att få helt nya kunder.

5. Få rekommendationer. Uppmuntra nöjda kunder att lämna en digital rekommendation om ditt företag. Det gör att ditt företag kommer högre upp i listorna när människor googlar, och tilliten för ditt företag blir dessutom högre.

6. Skaffa Facebook. Gör ett Facebookkonto för ditt företag. Om du tycker att det är roligt; försök att posta ofta. Var personlig men inte privat och undvik politiska åsikter. Ju mer aktiv du är och desto fler som engagerar sig i det du skriver på Facebook, desto fler personers flöden kommer du att dyka upp i.

7. Testa Facebookannonsering. På Facebook kan du köpa riktigt lokal marknadsföring, vilket brukar vara den mest kostnadseffektiva marknadsföringen som finns i dag. Här kan du till exempel köpa spridning på en post för att nå personer som bor inom ett visst geografiskt område, som är inom ett visst åldersspann eller som har specifika intressen. På så vis kan du verkligen rikta marknadsföringen mot dina tänkbara kunder. 

 

Vill du läsa fler artiklar?

Vi har samlat alla artiklar på ett och samma ställe.

Upptäck mer här!