Ett bygge utöver det vanliga
– Så gjorde man för att lyckas i Kärråkra
Snabbt och effektivt arbete, pålitliga leveranser och samverkan i fokus – det har varit några av nycklarna för att hålla tiden vid bygget av tågdepån i Kärråkra. Med plats för 36 tåg samtidigt kan Sverige nu stoltsera med en av de största och mest effektiva tågdepåerna i hela Europa.
Det är inget litet projekt som Region Skåne tillsammans med NCC och Eitech drog igång i början av 2018. I Kärråkra strax utanför Hässleholm har man byggt en tågdepå på ett område som är 1,5 kilometer långt och hela 23 hektar stort, vilket är vad som krävs för att kunna serva över 100 Öresundståg.
Anläggningen har 41 växlar, rymmer närmare en mil järnvägsspår och har uppställningsplats för hela 36 tågset samtidigt. Tågdepån kommer att vara öppen dygnet runt och vara en av de största tågdepåerna i hela Europa.
– Det här är onekligen ett speciellt projekt, och det som gör det unikt är framförallt storleken. Vi har fem byggnader, varav en är en enorm verkstadsbyggnad med plats för tio tågset i fem olika hallar. Utöver det har vi behövt hantera massor av logistik och koordination med specialsystem. Här finns allt från kontaktledningar och lyftbockar till hjulsvarvar och tågtvättar, säger Stefan Andersson, Eitechs ansvarige projektledare på plats.
Tågdepån i Kärråkra kommer att sysselsätta 150 personer när den står klar under första kvartalet 2020, för att sedan invigas officiellt under hösten samma år. Det innebär också att tågdepån är ett av få stora miljardprojekt som faktiskt lyckas med att hålla sin tidsplan. – Det har varit en tight tidplan från början och för ett år sedan fanns i stort sett ingenting ovanför mark, så allting har flutit på väldigt bra produktionsmässigt. Anledningen till att det har fungerat så bra skulle jag säga är att vi har haft ett fantastiskt teamarbete på plats där alla bidrar. Det är något jag är väldigt stolt över, säger Stefan Andersson, och fortsätter:
– Det här är ett samverkansprojekt med många olika aktörer, vilket blir något annorlunda jämfört med en vanlig entreprenad. Här gäller det att hela tiden hjälpas åt och att hitta det mest praktiska sättet att arbeta på.
“ Det här är ju på många vis en unik byggnad, det finns inte så många länder som kan konkurrera med den ”
Stefan Andersson, Projektledare, Eitech
En annan framgångsfaktor i arbetet med tågdepån har varit valet av Solar som materialleverantör och partner.
– Det jag uppskattar med Solar är att de alltid är lyhörda och att de finns där när det behövs. Är det något som krånglar hjälper Solar alltid till. Vi kan också ha kontakt tidigt i projektet och föra en diskussion om vilka grejer vi kommer att behöva, så ser Solar till att de finns i lager när vi behöver dem i stället för att det blir restnoteringar som drar ut på tiden, säger Stefan Andersson. Han berättar också att storleken på Kärråkraprojektet gjort att det stuckit ut på flera sätt. Under arbetstopparna har Eitech haft ett tiotal tjänstemän och uppemot 80 montörer och installatörer på plats samtidigt, vilket krävt enorma mängder material för att hålla personalen sysselsatt. Så väl ovan som under mark har många mil kabel installerats.
– Projektet i sig har inte varit superkrävande rent tekniskt. Det är ungefär som våra normala installationer. Men logistiken vid den här mängden material är krävande. Där har vi också fått bra hjälp när Solar har kunnat mellanlagra leveranser på centrallagret i Halmstad, i stället för att vi ska vara beroende av direktleveranser på lastbil genom Europa. Det har sparat grymt mycket tid och energi för oss.
Solars ansvarige säljare Magnus Jacobsson är glad över att ha fått vara delaktig i arbetet:
– Det här är ju på många vis en unik byggnad, det finns inte så många länder som kan konkurrera med den. Det är inte ofta vi får möjligheten att delta i den här typen av projekt. Det har varit otroligt materialtungt och installationstätt och det har krävt en stor insats av vår innesäljare i Göteborg. Men slutresultatet ser ut att bli fantastiskt och vi är så klart glada över att få ha varit med och bidragit till det.