Ny AI-assistent ska underlätta vardagen för Solars kunder

PRESSMEDDELANDE den 13 november, 2024

I oktober lanserade sourcing- och serviceföretaget Solar A/S branschens första AI-drivna chattbot. Syftet är att göra vardagen enklare för tusentals appanvändare.

Det europeiska sourcing- och serviceföretaget Solar A/S har tagit ett stort steg i sin digitaliseringsstrategi. Som första aktör inom installation och industri utökar de nu sin mobilapp med en helt ny generativ AI-baserad chattfunktion. Den nya funktionen har fått namnet Solar Assistent och kan bäst jämföras med ChatGPT. Härifrån kan Solars kunder nu prompta, det vill säga ge AI:n instruktioner, för att hitta produkterna de behöver.


Snabba och enkla beställningar på fem språk

Assistenten är integrerad i Solars app och gör det ännu enklare för Solars kunder att beställa rätt varor – oavsett om de befinner sig på kontoret, på lagret, hos en kund eller på byggarbetsplatsen.

Med en sluten datamängd från Solars produktkatalog, som innehåller 700 000 produktnummer, kan användare få hjälp att snabbt och enkelt välja rätt produkter samt material och hitta tillbehör inom alla produktkategorier.

Solar Assistent kan svara på frågor både i text och prata om de enskilda produkternas specifikationer, såsom färger, prestanda och PEP-rapporter. Precis som med ChatGPT kan du be om att få svaren levererade på alla möjliga sätt. I punktform, som en saga eller något helt annat. Dessutom kan Solar Assistent kommunicera på svenska, engelska, danska, nederländska och norska.

Part 2 solar assistent SE-2.png

 

Kundundersökning banade väg för innovation

Solar har länge haft en ambitiös digitaliseringsstrategi och tanken på att använda generativ AI har legat i bakhuvudet hos Morten Gleerup, som bland annat ansvarar för Solars e-handel, ett tag. Men det var kundfeedback som verkligen satte i gång processen med att implementera generativ AI.

– Vi genomför regelbundet undersökningar bland våra kunder om Solars digitala plattformar. Även om kunderna generellt är mycket nöjda med både appen och webbshoppen var en av återkopplingarna att det kan vara svårt att hitta produkter de inte beställer så ofta. Det satte i gång de första tankarna för det som nu har blivit Solar Assistent, säger Morten Gleerup, VP för marknadsföring, kommunikation och e-handel på Solar.

Med lanseringen av Solar Assistent stärker Solar ytterligare sin digitala position på marknaden inom e-handelslösningar. Samtidigt får kunderna en extra digital hjälpande hand. Förutom att hjälpa användare att hitta rätt produkter integreras AI-assistentens sökresultat automatiskt med varukorgen. Det betyder att orderändringar i till exempel färg och kvantitet kan göras med en enkel uppmaning utan att öppna korgen.

För att upprätthålla hög datasäkerhet och minimera risken för AI-feltolkningar i assistentens produktförslag, förblir data om både produkter och användare i en sluten slinga. Det innebär att assistenten inte har tillgång till, eller möjlighet att söka på, data utanför Solars system eller från internet. Dessutom tränas assistenten utifrån de individuella sökningarna. Det gör att den automatiskt anpassar sina produktförslag och minimerar risken för felköp, även för produkter som inte beställs så ofta.

Solar Assistent finns redan nu tillgänglig i Solar Mobile App. Appen går att ladda ner i App Store och Google Play.

Här hittar du våra senaste pressmeddelanden, nyheter m.m. Vi vill ha en öppen dialog med omvärlden. Är du journalist eller representerar media, kontakta gärna oss med dina frågor. Vi kan även hjälpa dig att få kontakt med rätt person inom Solargruppen.

kundcenter@solar.se