Möt våra medarbetare

Vi har många spännande tjänster hos oss på Solar. Här kan du möta några av våra medarbetare.

Se våra lediga tjänster
/globalassets/se/jobbkarriar/untitled-15.jpeg

Catrin Kleist – Utesäljare/Account Manager Installation

Hur ser en bra dag ut och vad är mest spännande i din tjänst?
En bra dag för mig är självklart när jag har haft fina möten med mina kunder och vi tillsammans kommit fram till lösningar som utvecklar deras affär. Jag ser mig just som det i min roll – en affärsutvecklare! För när mina kunder når sina mål och växer så gör även jag och Solar det.

Kunder blir som kollegor och på Solar får jag känslan av att vi är en familj. Jag är ganska ny och får alltid hjälp av mina kollegor. Har jag inte bett om det finns det alltid de mer erfarna som frågar om jag behöver stöd. I denna roll behöver du inte vara renodlad säljare eller kunna branschen fullt ut utan det handlar om annat – om dig som person, om mötet med kunden och hur vi gör ”smart business” för bådas skull. Jag har ett annat perspektiv både som kvinna och att jag inte har bakgrund som elektriker vilket uppskattas av både Solar och kunder. Jag ser det som en styrka att arbeta på nya sätt och Solar är ett bolag som vill vara i framkant och välkomnar det.

Alla roller har sina utmaningar – vad finns det för utmaningar i denna roll?
Solar vill tänka nytt och erbjuder mycket mer än bara bra produkter. Branschen har ett visst vanemönster så en utmaning är såklart att få våra kunder att se alla nya möjligheter och tjänsteutbud som kan få deras verksamhet att växa.

Hur ser samarbetet internt ut i en roll som Account Manager?
Vi jobbar tätt med våra tekniska innesäljare och pratar med dem varje dag. Kommer våra kunder med beställningar och frågor då har de fantastisk kunskap. Våra butiksmedarbetare är ansiktet utåt och de som tar emot våra kunder. Rollen är väldigt flexibel och du styr dina dagar själv, men jag har en chef som jag alltid känner finns ett telefonsamtal bort. Så även om det är på distans har vi ett nära samarbete.

Vem trivs i detta uppdrag?
Om man vill testa ett bolag som vill framåt så ska man prova Solar. Solar värdesätter olikheter i en bransch som är ganska homogen – det passade i alla fall mig väldigt bra!

Vad gör du när du inte jobbar?
Träning skulle jag säga! Jobbet ger mig mycket energi, men att träna på fritiden gör mig även hjärnstark.

/globalassets/se/jobbkarriar/untitled-16.jpeg

Peter Larsson – Butikssäljare/Drive In Salesman

Hur ser en riktigt bra dag ut på jobbet?
En riktigt bra dag startar tidigt med att öppna och fixa lite innan våra kunder kommer. Hos oss har vi nästan bara stammisar och det är det som är det bästa med mitt jobb. Vi känner våra kunder på samma sätt som kollegor och skapar många fina och nära relationer. Det gör att man känner sig hemma på jobbet.

Vad är det mest spännande i din tjänst?
Helt klart alla oväntade frågor man ställs inför. Jag vet aldrig från dag till dag vad jag får för frågor och vilka problem som jag ska lösa för våra kunder.

Alla roller har sina utmaningar – vad finns det för utmaningar i denna roll?
Utmaningarna är samma sak som gör våra dagar så spännande. Att lösa problem för våra kunder och hjälpa dem framåt. Det är det som gör vårt arbete så varierat.

Hur ser samarbetet internt ut i en roll som butikssäljare?
Förutom att vi har nära relation till våra kunder så finns också många bra kontaktvägar internt. Även om man inte hörs varje dag så finns våra tekniska innesäljare ett samtal bort och Account Managers hälsar på i butiken titt som tätt för att träffa oss och våra kunder. Det blir ett fint samarbete och bra mötesplats i våra olika roller.

Vem trivs i detta uppdrag?
Det viktigaste i detta uppdrag är att du är framåt, intresserad och nyfiken för att hjälpa våra kunder. Den personliga servicen är A och O här och vår styrka skulle jag säga.

Vad gör Peter när han inte jobbar på Solar?
Då hejar jag på Liverpool eller ser på mina döttrar när de rider!

/contentassets/cc9b450513aa4eba8ae634b0b7fa530f/_lill-monica.jpeg

Lill Monica Bie Karlsson, Technical Salesman

Hur har din resa på Solar sett ut?

Jag började på Solar som butikssäljare 2014, men hamnade på innesälj ganska omgående. Det var en kollega som skulle börja där, men som ångrade sig och för mig passade den tjänsten perfekt. Så vi bytte helt enkelt.

Vad gör du i din roll som teknisk innesäljare?

Det är en blandad roll. I första hand handlar det såklart om att hjälpa våra kunder via telefon. Vi hittar rätt produkter till dem och ser om det finns fler alternativ. Vi jobbar med offerter och tar kontakt när vi har något som vi tror kan intressera våra kunder. Vi kan också vara med våra kollegor på utesälj och träffa våra kunder fysiskt. Det är alltid kul att träffa dem ansikte mot ansikte.

Vad är det bästa med att jobba på Solar?

Det bästa med mitt jobb är kontakten med kunderna. Jag vet vad de behöver eftersom vi har lärt känna varandra. Jag pratar nästan dagligen med varje enskild kund och det blir en speciell kontakt som båda parter uppskattar. Jag har också fantastisk bra arbetskamrater. Det är variationen av människor som gör att det blir bra. Något annat jag uppskattar är att man faktiskt kan vara med och påverka. Man har kontakt med många inom Solar och på olika avdelningar, till exempel produktchefer och den egna chefen.

Vad gör du helst när du är ledig?

Träning, hemmet, trädgården och umgås med familjen.

/globalassets/se/jobbkarriar/untitled-17.jpeg

Joakim Sjölin – Utesäljare/Account Manager Industry

Hur ser en riktigt bra dag ut på jobbet och vad är det som är mest spännande i din tjänst?
Först lämnar jag barnen på skolan, för mig är det en viktig faktor att jag hinner med både familjeliv och arbetsliv. Min roll innebär mycket frihet under ansvar vilket gör att jag själv kan pussla ihop jobb och familj. Sedan har jag kundbesök bokade och det bästa med jobbet är just mötet med människor. Jag har möten med en fastighetsförvaltare, konstruktör eller VD ena stunden och andra stunden får jag en rundvandring på en stor industri. Jag får se otroligt mycket olika industrier och verksamheter.

Hur ser samarbetet internt ut i en roll som Account Manager?
Jag skulle vilja säga att vi har ett jättefint samarbete internt. Våra tekniska innesäljare kan hjälpa oss med bredden då de har en grym översikt över våra produkter. Både min chef och Account Manager kollegor finns alltid tillgängliga och även om vi jobbar på olika orter så har vi kontakt på telefon. Vi åker ju mycket bil och då kan vi passa på att snacka.

Alla roller har sina utmaningar – vad finns det för utmaningar i denna roll?
Jag får massor av energi av möten med mina kunder, men att ta människor är också en utmaning. När jag väl fått skapa en relation med kunden och lyckats förklara hur vi kan hjälpa dem att utvecklas då är det guld!

Vem trivs i detta uppdrag?
På grund av friheten i uppdraget trivs du om du har eget driv och är målinriktad. Min drivkraft är att hjälpa människor!

Vad gör du när du inte jobbar på Solar?
Då är jag med min familj och deltar i barnens aktiviteter. Bor på en gård så blir en del fix hemma med huset. Annars gärna lite friluftsliv som kanot och kajak.

/globalassets/se/jobbkarriar/untitled-13.jpeg

Sara Hällsten, Drive In Responsible

Hur har din resa på Solar sett ut?
Jag började på Solar i Luleå år 2022 efter att ha bytt från en helt annan bransch till att bli butiksansvarig. Jag såg det som en spännande utmaning med helt nya produkter, kunder och kollegor.

Under min tid på Solar har jag fått en bred inblick i hur branschen fungerar och har haft möjligheten att möta hundratals nya människor och har även fått resa till andra orter för att bistå och arbeta. Innan jag började på Solar hade jag till exempel aldrig tidigare besökt en mässa och nu har jag arrangerat egna mässor och även haft en mässa för bara tjejer i branschen! Har även hunnit prova på att vara ambassadör, vilket var en rolig och lärorik erfarenhet.

Vad gör du i din roll som Drive In Responsible?
Mitt främsta ansvar är att möta och assistera alla kunder som besöker butiken. Det innebär att jag bemannar kassan för att hjälpa till med frågor och ordrar. Dessutom arbetar jag med att optimera lagrets produktsortiment, både när det gäller att hålla det uppdaterat och att försöka tillgodose kundernas behov. Jag ser också till att alla dagliga och årliga uppgifter som rör butikens skötsel och lagerhantering blir utförda. Utöver det samarbetar jag med leverantörer inför olika evenemang, såsom mässor, frukostdemo och luncher som arrangeras i butiken.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
Det roligaste med mitt jobb är alla möten med människorna som kommer in i butiken. Det är kul att få höra alla historier och påhitt som både kunder, leverantörer och kollegor varit med om. Ingen dag är den andra lik och man vet aldrig vem man kommer möta! Sen finns det alltid något nytt att lära sig varje dag.

Vad är det bästa med att jobba på Solar?
Det jag älskar med mitt jobb är gemenskapen som finns på Solar. Man möts alltid av vänlighet när man behöver hjälp från andra. Det finns även en frihet kring hur man kan utvecklas och jobba inom min roll.

Hur spenderar du helst en ledig dag?
På mina lediga dagar trivs jag bäst när jag är utomhus och rör på mig. En promenad i skogen tillsammans med min hund och vänner är något jag verkligen uppskattar. Jag har också en förkärlek för att unna mig lite lyx och avkoppling på spaanläggningar, där jag kan njuta av bubbel och gott sällskap för att verkligen koppla av och ladda batterierna!

/globalassets/se/jobbkarriar/untitled-11.jpeg

Lina Lette, Manager Solar School & District Manager Drive-In

Hur har din resa på Solar sett ut?

Min resa på Solar började 2010. Då började jag jobba med VVS i butiken i Västberga. Mellan 2012 och 2014 deltog jag i projektet Solar 8000 (implementeringen av SAP). 2014 blev jag butiks- och innesäljchef för VVS i Stockholm. 2017 tog jag över alla butiker i Stockholm och blev Drive In-chef. 2020 tog jag över rollen som chef för Solar School, men fortsatte ha kvar ansvaret för antal butiker.

Vad gör du i din roll som Manager Solar School och District Manager Drive-In?

Som chef för Solar School jobbar jag med att ta fram och utveckla de kurser som vi vill kunna erbjuda våra kunder. I samråd med säljorganisationen ser jag även till att kunderna blir inbokade och kurserna genomförda. Som District Manager Drive-In är mitt jobb att stötta, hjälpa och utveckla våra butiker på bästa sätt. Det kan handla om allt från att lägga strategier till att fixa så att rätt kärl finns på plats för sophantering.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Att kunna hjälpa människor både inom Solar och våra kunder, samt att det händer så mycket olika saker varje dag. Det blir sällan långtråkigt!

Vad är det bästa med att jobba på Solar?

Att det finns plats och möjlighet att utvecklas - och såklart alla härliga kollegor.

Hur spenderar du helst en ledig dag?

Antingen i skogen med hunden, på soffan virkandes, vid sidan av en jujutsumatta hejandes på mina döttrar eller själv tränandes thaiboxning (bara som motion).

/globalassets/se/jobbkarriar/untitled-14.jpeg

Pavan Kumar, områdesledare på centrallagret i Halmstad

Hur har din resa på Solar sett ut?

Jag har jobbat på Solars centrallager i Halmstad i fem år. Jag började som lagermedarbetare och plockade varor. Efter några månader fick jag en tjänst på returavdelningen. Därefter fick jag rollen som områdesledare för godsmottagningen. När jag började på Solar kunde jag inte svenska, bara engelska. Och det var en utmaning till en början. Genom att jobba på Solar och prata med mina kollegor har jag lärt mig svenska språket, och det är jag väldigt glad över.

Vad gör du i din roll som områdesledare?

Jag jobbar som områdesledare på godsmottagningen. I min roll jobbar jag bland annat med personalplanering, kompetensutveckling inom avdelningen och introducering och utbildning av nya medarbetare. Jag jobbar också med att genomföra förbättringar och effektiviseringar på min avdelning. Det viktigaste i mitt jobb är planering, problemlösning och prioritering. Jag börjar alltid dagen med att planera. Jag ser till exempel till att vi har rätt person på rätt plats i godsmottagningen. Efter planeringen prioriterar jag och fokus ligger alltid på våra kunder. Jag lägger också mycket tid på problemlösning. Om ett problem uppstår ser jag till att lösa det tillsammans med mina kollegor.

Vad är det bästa med att jobba på Solar?

Det bästa med att jobba på Solar är att vi är väldigt duktiga på problemlösning och att vi hjälper varandra. Relationen till kollegorna är viktig för mig, för utan samarbete och kommunikation kommer man inte så långt. Jag tycker mycket om systemet vi har på Solar. Om jag eller en kollega inte kan lösa ett problem så finns det alltid någon annan i personalen som kan göra det. Vi hjälper alltid varandra hitta en lösning och vi kompletterar varandra bra.

Vad gör du helst när du är ledig?

Då åker jag gärna och hälsar på familjen i Indien.

/globalassets/se/jobbkarriar/untitled-10-1.jpeg

Alexander Garcia, IT Supporter

Hur har din resa på Solar sett ut?

År 2011 jobbade jag på ett webhotell som blev uppköpt av ett annat företag. Jag kämpade på i ett år, men trivdes verkligen inte på den nya arbetsplatsen. Jag slutade där och började överväga att byta karriär, men efter en vecka satt jag på ett flygplan på väg till Danmark för en introduktionsutbildning på Solars danska huvudkontor. Sedan dess har jag jobbat med IT på en fantastisk arbetsplats: Group Service Desk på Solar.

Vad gör du i din roll som IT Supporter?

Jag arbetar nära mina kollegor på IT-avdelningen för att säkerställa att alla våra system fungerar effektivt och att alla användare får den hjälp de behöver. Vi ger teknisk support till våra anställda och hjälper till att lösa eventuella problem som kan uppstå med våra IT-system. Vi strävar alltid efter att ge snabb och effektiv service för att minimera driftstopp.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Felsökning är en del av mitt jobb och det är mycket tillfredställande när det leder till lösningen på ett problem som drabbat en eller flera användare. Att lösa andras problem är en del av mitt jobb - och det gör jag med glädje.

Vad är det bästa med att jobba på Solar?

Det bästa med mitt jobb är definitivt människorna jag får arbeta med. Jag är omgiven av begåvade, engagerade och passionerade kollegor som ständigt strävar efter att göra vårt arbete bättre.

Hur spenderar du helst en ledig dag?

En ledig dag spenderar jag gärna tid med familjen och mina vänner. Många intressen kommer och går, men ett som har stannat är fotografering. Utöver det jag tar gärna en fotpromenad, och just nu tränar jag en del inför Göteborgsvarvet.

/globalassets/se/jobbkarriar/untitled-12.jpeg

Fanny Jingrot, Creative Lead

Vad gör du i din roll som Creative Lead?

Allt möjligt! I många fall handlar det om att skapa material som går hand i hand med vårt grafiska manér och vårt varumärke. Jag är med och utvecklar alla möjliga projekt inom Solar, så som branding, kampanjer, intern och extern kommunikation, lanseringar, case och så vidare. Jag är med i det globala teamet ”Agency” och jobbar mot alla Solarländer. Mycket av det som skapas i min roll hamnar på webben, i sociala medier, på butiksskärmar och i Solar Magasin - så många av solararna har nog sett något som är gjort av mig helt enkelt!

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Det roligaste med mitt jobb är att det är så brett. Jag får möjlighet att vara nära alla möjliga segment och göra skillnad på flera håll.

Vad är det bästa med att jobba på Solar?

Det är absolut personerna jag har omkring mig, men också friheten att få testa nya upplägg och utveckla Solar framåt tillsammans med entusiastiska kollegor.

Hur spenderar du helst en ledig dag?

Den spenderas gärna i solen, kanske på en båt eller i skidbacken. Lägg till en härlig middag på det så är jag som gladast!

/contentassets/10bd8317788742cdb1e4427bbadf5880/lena-mikaelsson.png

Lena Mikaelsson, Customer Service Specialist

Hur har din resa på Solar sett ut?

Jag började på Solar Kundservice i Halmstad i februari 2023. Kundservice är indelat i tre olika områden, faktura, retur och reklamation samt logistikfrågor. Jag började min resa på fakturafrågor som är jätteintressant och väldigt kul. Jag har nyligen utbildat mig inom området retur och reklamation och det har varit, och är, en mycket rolig utmaning att få lära sig något nytt och att bredda sitt kunskapsområde. I dagsläget varvar jag mellan de olika områdena.

Vad gör du i din roll som Customer Service Specialist?

Jag tar dagligen emot samtal och hanterar mejl från våra härliga kunder, främst inom de områden som jag är utbildad i. Givetvis hjälps vi alltid åt över de olika områdena, även om jag inte besitter spetskompetens på alla områden så hjälps man åt i den mån man kan.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Det roligaste med mitt jobb är att få arbeta med kundservice då det är det roligaste som finns! Den ena dagen är inte den andra lik. Variationen av att få jobba inom olika områden är så kul. Den dagliga kundkontakten med våra härliga kunder är fantastisk. Och att varje dag få jobba med mina otroligt goa kollegor på Kundservice.

Vad är det bästa med att jobba på Solar?

Det bästa med att jobba på Solar är alla underbara kollegor som man träffar och pratar med dagligen, både alla i vårt goa kundservicegäng samt övriga kollegor. Och den teamkänsla som finns, att det är VI tillsammans på Solar. Jag uppskattar också den fina möjligheten att utvecklas.

Hur spenderar du helst en ledig dag?

En ledig dag spenderar jag gärna med familj och vänner. Långa härliga strandpromenader med vår fina labbe Elsa. Att få vara ute i trädgården, som är min avkopplande oas och där jag laddar mina batterier, om inte vår hund väljer att hjälpa mig dra upp det jag gräver ner.