Audiola konverterar till utveckling och produktion av elektrisk utrustning och belysning
Efter mer än 30 års radioproduktion beslutar Audiola att fasa ut sin produktion av radio och grammofoner. Företaget stänger produktionen på 50 -talet och är fast besluten att anpassa sitt affärsområde till utveckling och produktion av elektrisk utrustning och belysning. A/S Audiola Radio byter namn till produktionsbolaget A/S Audiola. Som en viktig del av strategin flyttar Audiola sin produktion till de mer moderna anläggningarna i The Factory Yard 1961. Transformationen som startade år tidigare får fart och en ny era börjar.
I sin position som styrelseordförande i Audiola dikterar Jacob Jørgensen inga roliga affärer. Strategin och riktlinjerna meddelas tydligt och får inte misstas. Audiola måste vara innovativt och värdeskapande inom sitt område. Företaget måste också hålla sig uppdaterad om användningen av de senaste produktionsteknikerna och ha en marknadsnära organisation som ska göra det möjligt för dem att förutse marknadens behov, både hemma i Danmark, men också på de många exportmarknaderna.
På bara några år är det inte längre bara bakelitpressar som alla ställt upp i Audiolas fabriksgolv. Nya råvaror och produktionsmetoder tillämpas och i början av 60 -talet spottade maskinerna ut formsprutade plastkomponenter med bakelitinsatser för vägg- och takmonterade armaturer.
Våren 1962 får Audiola stort erkännande och internationell uppmärksamhet när de tilldelas Du Pont World Diploma på EURO Plastic -utställningen i Paris. Som det första företaget i världen använde Audiola det plastliknande syntetmaterialet Delrin Acetal Resin för produktion.
På rekordtid utvecklar Audiola ett omfattande sortiment av elektrisk utrustning från egen produktion. Sortimentet består bland annat av lamphållare, kontakter, tätningsringar, armaturer och hängen. Varje produkt är utrustad med en NSC -logotyp. År 1964 publicerar Nordisk Solar Compagni två separata kataloger med dessa produkter.
Från belysningsfördelare till belysningstillverkare
Precis som Jacob Jørgensen och Audiola spelade en stor roll i partihandeln med radio och elektrisk utrustning, kommer hans son Harald Jørgensen att spela en betydande roll i NSC: s mångåriga belysningsproduktion och försäljning av designklassiker inom armaturer för privata konsumenter, som samt senare utforskning av industri- och utomhusbelysning.
I slutet av 1940 -talet hanterar Solar endast ljusarmaturer från andra och har installerat belysningsdisplayer på The Castle i Kolding samt i de två stora filialerna i Aarhus och Köpenhamn. Den 30-årige Harald Jørgensen är mycket intresserad av belysning och besitter stor kunskap. Han är nu biträdande direktör med befogenhet att teckna för företaget och är ansvarig för Nordisk Solars verksamhet i Köpenhamn. Harald fortsätter att få allt större ansvar, särskilt efter att hans pappa, Jacob Jørgensen avlider 1967.
Harald Jørgensen vill att Nordisk Solar Compagni skapar ett önskvärt belysningssortiment i samarbete med erkända arkitekter och designers. I sina ansträngningar att göra det, 1949, beställer han Tivoli -lampan, som senare blev väldigt populär, av arkitekten Jørn Utzon.
En skiss av Utzons Tivoli ljusarmatur
Tivoli -lampan blir snabbt en storsäljare och unga Harald Jørgensen får ansvaret för att utveckla belysningsproduktionen. Men endast på de villkor som produktionen måste vara i Audiola och han kan bara adoptera och producera armaturer som är lämpliga för export.
1: Lätt stickning
Med sin organisationskunskap sammanställer han ett team av belysningsexperter och börjar utnyttja Audiolas befintliga sortiment av bakelituttag och andra belysningsmaterial. Projektet får snart namnet ”Light sticking”.
Baserat på filosofin att ett uttag faktiskt bara är en ljusarmatur, innebär Light -stickprojektet att lagets anställda i slutet av dagen får en sladd, några uttag och beslag och sedan ombeds arbeta med några beslag hemma i kvällen. Samtidigt har belysningsexperterna i uppgift att välja och skaffa glas- och metallskärmar.
Ett spännande sortiment sätts ihop. Den svenska glastillverkaren Flygfors levererar mångfärgat glas och metallskärmarna kommer från företaget Domus, som ägs av en av Haralds kära vänner.
Belysningssortimentet blir en stor framgång på Hannover -mässan, där Nordisk Solar Compagni deltar för första gången 1956. De ingår agent- och exportavtal med nya partners i USA, Kanada och Japan.
2: Erkända arkitekter och designers
Samtidigt är Harald Jørgensen dedikerad till att utöka samarbetet med uppskattade arkitekter och designers. Målet är klart. För att upprepa framgången med Utzon och Tivoli -lampan.
Harald Jørgensen är medveten om att om Nordisk Solar ska associeras med belysningsdesignikoner i framtiden, måste han gå efter kvalitet och vara försiktig när han hittar de ledande arkitekterna och formgivarna.
Verona av Sven Middelboe
Efter några år har han lyckats få Jørn Utzon, Acton Bjørn, Sigvard Barnadotte, Max Brüel och Jørgen Høj att gå med. Dessutom anställer han permanent Sven Middelboe som Solars egen arkitekt.
År 1957 publicerar Nordisk Solar Compagni den första ”Solar Fittings-Lighting catalogue”, som visar att samarbetet var mycket fruktbart. De eleganta armaturerna illustreras enhetligt och minimalistiskt. Under varje illustration anges namnet på designern.
Det finns en enorm efterfrågan på de exklusiva lamporna. Försäljningen expanderar och antas snabbt på exportmarknaderna. Harald Jørgensen kan vara stolt över sig själv.
Läs mer i nästa kapitel som publiceras i juli 2019
Videon visar bilder från Solar -katalogen av designerlampor samt produktionsanläggningarna. Få en känsla av 80 -talet och njut av en glimt av belysningsproduktionen som utgjorde en stor del av Solar under den tiden. Här följer vi produktionen av en designklassiker från de första ritningarna på en dator till att se den färdiga produkten på ett kontor.
Således är fundamentet stadigt på plats och bär Solar utveckling inom belysning under de kommande 40 åren tills produktionen avyttras 1998. Rubrikerna och meningsfulla händelser från denna resa är följande:
1964: En fabrik för Audiolas belysningsproduktion etableras i Glostrup. Totalt är 900 personer anställda i de två fabrikerna i Kolding och Glostrup.
1968: Efter sin fars död tar Harald Jørgensen över posten som styrelseledamot i Audiola. Belysningsproduktionen extraheras från Audiola och fortsätter som en oberoende avdelning under namnet ”Solar Fittings Production” i Nordisk Solar Compagni. Solbelysningsdisplayer finns på varje filial.
1972: All verksamhet i produktionsbolaget Audiola flyttar till en nyetablerad fabrik i Vejen, Danmark.
1979: Belysningsproduktionen i Glostrup flyttar till Vejen. Produktionsverksamheten inom Audiola och Solar Fittings kombineras och hanteras följaktligen härifrån i Solar Fitting Production.
1986: Produktion av Solar Fitting etablerar företaget Solar Lighting i Norge.
1990: Solar förvärvar det svenska belysningsföretaget Hans-Agne Jacobsson AB
1992: Solar Groups två belysningsföretag går samman i Hans-Agne Jacobsson, i Vejen. Företaget fokuserar på industriell belysning och utomhusbelysning för infrastruktur.
1998: Solar Group säljer företaget Hans-Agne Jacobsson till Thorn Light i England
Därefter hanterar Solar fortfarande belysning, men nu via Solar Light -konceptet, som bygger på upphandlade produkter från ledande europeiska belysningstillverkare.