Den digitala tidsåldern är född

Produkter, kunskap och lösningar för näringslivet
Solar, Danmarks största elgrossist, lyssnar på tidens stämgaffel och med investeringar och kompetenshöjning sätter de takten för en ny agenda i den danska elindustrin.

Som C.P. Ørssleff dör 1980, Solar förlorar sin långvariga inköps- och försäljningsgenerator. Den tillfälligt utsedda ledningen blir medveten om det enorma arv som de måste fortsätta med nu i samarbete med de nyutnämnda handelsdirektörerna.

Sedan 1976 har Solar fokuserat på nya affärsområden inom industriell automation och energikontroll. När nya produktsortiment av mer teknisk karaktär kommer in i sortimentet är det klart att det inte längre bara handlar om att leverera rätt mängd, vid rätt tidpunkt till rätt pris. Nu måste du också kunna tillhandahålla rätt tekniskt och marknadsföringsstöd.

Telekommunikationsannons. Solar erbjuder centrala växlar.

Försäljningsdirektör Carsten Ørssleff, som följer sin fars fotspår, gör snart klart vad som är avgörande, för att Solar som värdeskapande aktör ska kunna fortsätta sin resa i den gula tröjan och stärka sin marknadsposition, samtidigt.

Denna unga försäljningsdirektör började som lärling 20 år tidigare. Han undervisades av Jacob Jørgensen och hans far och han känner varje tum av företaget. Från sin tid som filialchef i Frederikshavn och Nykøbing Falster har han varit självlärd och har

Med stöd från både ledningen och styrelsen är detta agendan för de kommande åren:

• Ökat fokus på försäljning, tjänster, kund- och försäljningspolitik
• Värdeskapande innovation och behovsdriven affärsutveckling baserad på ny teknik
• Stärka upphandling och försäljning med en central produkt- och marknadsföringsledning
• Utbildning och en teknisk kompetenshöjning internt och externt
• Stärka intäkterna genom ökad central leverantörs- och lagerhantering

Den elektroniska åldern var fortfarande i sin linda på 1970 -talet. Men i kölvattnet av den ökade användningen av digitala hjälpmedel utvecklades ständigt nya produkter från början av 80 -talet. Sådana produkter öppnade revolutionerande för nya affärsmöjligheter inom näringslivet.

I början av 80 -talet går Solar och den danska elindustrin klart in i ett spännande årtionde. Tempot blir otroligt högt och bara de starkaste konkurrenterna kommer att kunna hänga med.

Utbildning, Solars videoproduktion och produktinformation
Med branschavdelningens tillväxt och introduktionen av nya produktgrupper uppstår ett stort behov av information och utbildning. Både personal och kunder behöver utbildning i den nya tekniken och dess tillämpning. Solar drar ifrån att video är den bästa media när det gäller att utbilda både små och stora grupper av människor ute på filialerna. Därför beslutade de 1980 att organisera en inspelningsstudio inklusive produktionsanläggningar.

Videorna innehåller både produktinformation och applikationsexempel. Samtidigt kommer de med tryckt material som kallas ”information om solprodukt”. Solar Video levererar ett stort antal filmer för Solars kampanjer och kundevenemang. Med sina videor för den danska sammanslutningen av elektriker, (ELFO: s) temamöten, blir de snabbt kända i branschen. 1984 bildar Solar en central avdelning för intern utbildning.


Solars studio för videoproduktion.

Utveckling

Affärsutveckling med nya avdelningar för specialistkompetenser:

Från och med Solar Offshore & Marine etablerar Solar flera avdelningar genom 80 -talet:


1981 -Solar Offshore. Betjänar olje- och gasindustrin i Nordsjön inklusive danska rederier och varv.
1982 -Solpaneler. Produktion av distributionskort och kontrollpaneler för näringslivet.
1982 -Avdelning för solkraftverk. Teamet betjänar elföretag och kraftverk.
1984 -Reexportavdelningen Solar International. Betjänar danska byggföretag utomlands.
1985 -Institutionen för tekniska processer, Solar PLC/PC. Säljer PLC och processhanteringssystem till branschen. Grossistverksamheten expanderar 1983 med ett filial i Slagelse, Danmark och företaget P/F, Færøerne (Färöarna).


Villy Kronborg från Solar PLC och PC

Koncept

Koncept, temahändelser och kampanjer

Börjar med energibesparingskampanjen och ett nationellt utbud av 96 industrimöten med 4 000 deltagare, Solar och expanderar. Genom 80 -talet lanserade de en rad kampanjer med ett affärsutvecklingskoncept. Med parollen ”Solar- öppnar nya vägar” blir företaget känt för att förse den danska elindustrin med värdeskapande, nya affärsmöjligheter.

1982 -EnergySavings. En kampanj riktad till elektriker och konsumenter.
1984 -Industriell automation. Fokuserat på viktiga områden inom automatiseringsuppgifter inom branschen.
1986 -Flygkampanj. Kunskap och lösningar för enkla, gemensamma och parabolantenn.
1987 -Blue Zone. Övervakning och säkerhet, inbrottslarm, passerkontroll och videoövervakning.
1988 -Fjärde installationen. Seminarier om datanätverk, IBM -kabelsystem och fiberoptiska system.
1989 -Tele -kampanjen. Kunskap och lösningar, telefoner och PABC/centrala växlar.


EnergySavings reklammaterial

Förvärv

Affärsutveckling genom förvärv

Från och med företaget Rudolph Schmidt A/S i Herlev, Danmark, förvärvar Solar flera företag på 80 -talet, som är ensamma distributörer som importerar och marknadsför tekniska produkter för OEM -produktionsföretag.
1984 -Rudolph Schmidt A/S. Grossist; komponenter och tillbehör för radio- och elektronikindustrin.
1984 -Hermann Møller A/S. Fusioneras med Rudolph Smidth och har kontor i Ålborg, Aarhus och Odense
1985 -Carl Brincker ApS. Importör och grossist baserad på utländska byråer.
1986 -Klitsø A/S. Viktigt representationsföretag inom el- och elektronikkomponenter för dansk industri.
1988 -Regal Maskinelektro ApS. Specialist inom lednings- och regelverksteknik.

Förvärvet av dessa företag ökar den totala försäljningen inom Solar och stärker företagets marknadsposition. Det leder också till ökade intäkter genom leverantörsorganisation, central upphandling och lagerhantering. Redan ett år efter förvärvet av Rudolph Schmidt, 1985, har Solars centrala produktledning och inköpsledningsteam uppnått direktimport och ensam distribution av en mängd olika industriprodukter.

Centralt lager och belysningsfabrik i Vejen
Solar fortsätter att ersätta prishöjningsköpen från importörer och representanter med central och medföljande upphandling direkt från de utländska tillverkarna. Därför beslutar företaget 1984 att inleda ett byggprojekt på 10 000 kvadratmeter i Vejen. Hälften av utrymmet används till solproduktion och deras nödvändiga kapacitetsutvidgning nu när solbelysning och solproduktion slås samman. Detta innebär att gruppens alla belysningsaktiviteter ligger i Vejen. Den andra halvan av utrymmet används för den första upprättandet av ett centrallager för elmaterial och belysning. Den 2 januari 1986 börjar centrallagret att utföra order för filialerna. Samtidigt beslutas att minska antalet filialer och långsamt säljande produkter flyttas till centrallagret. Detta blir det första steget mot Solars centraliseringsprocess för upphandling, lager och distribution.

"Solar öppnar nya vägar". Det nya företagets slogan.

Generationsskifte av direktion och ledning
Cheferna Harald Jørgensen och Jørgen Borum lämnar direktionen den 1 maj 1987 för att ge plats åt yngre styrkor. I stället tar de plats i styrelsen och ser till företagets intressen.

Försäljningsdirektör Carsten H. Ørssleff och Knud Erik Hansen, som fram till nu var statligt auktoriserad revisor för det bolag som valdes vid årsstämman, utses till ledamöter i direktionen tillsammans med tidigare biträdande direktör Thorkild Thage-Jørgensen.

Därefter följer utnämningarna av auktoriserade undertecknaren Søren Larsen som försäljningsdirektör och auktoriserad undertecknare Knud Erik Leth Nielsen som upphandlingsdirektör.

Elektronisk beställning med Solar Online
1984 bildar Solar en ny strategi och handlingsplan för de kommande fem åren. Här arbetade säljledningen med framtidsscenariot att beställningar alltmer skulle komma från elektroniska enheter. Antingen från bärbara terminaler/skannrar eller från elektrikerns eget edp-system.

Baserat på denna framförhållning hoppar Solar ännu en gång framför tävlingen, eftersom de 1988 var de första som introducerade e-handel via modem med Solar Online-systemet.

Från de första miljarder kronor till de första miljarder euro
1984 uppnår Solar en miljard intäkter, för första gången i företagets historia.

Håll utkik efter nästa kapitel, som kommer att publiceras den 17 september, och läs om hur Solar expanderar verksamheten till den nordeuropeiska marknaden och därmed går mot en intäkt som snabbt överstiger 1 miljard euro.

Solar International visuella hjälpmedel som visar en världskarta

80-tals vibbar!

Länge leve 80 -talsskjortornas färgglada mönster. Känn vibbarna under decenniet där digitala hjälpmedel växte fram överallt. Här får vi en smygtitt på videoproduktionen samt de många kampanjer som innebar kommunikation av företaget.