Solar lampan

Danskt kapital säkrar danska jobb
År 1931 är medgrundare och majoritetsägare i Aktieselskabet Nordisk Solar Compagni Jacob Jørgensen känd som en av Koldings mest entreprenöriella affärsmän. Trots bristen på efterkrigsåren och begränsningarna under 1920-talet lyckas han utveckla företaget från att sälja elmätare till en betydande och erkänd grossist av elektriska artiklar och radioapparater till elentreprenörer samt kraft- och energianläggningar.

Nu 40 år gammal går handelsmannen, konsulen och tillverkaren under namnet Solar Jørgensen eller bara ”Solarianen” i Koldings affärsnätverk ”Kolding Fodsportsforening af 1915”. Hans vittnesmål säger: ”Solaren följer inte bara andras takt, han är ofta framför, går i sin egen takt, anpassar sig och visar resten av oss hans vilja, mod och styrka att genomföra sina ord till handling som skapar förändring” .

Global kris får Jacob Jørgensen att fokusera på dansk produktion av glödlampor
Kollapsen på den amerikanska börsen och den historiska börskraschen den 29 oktober 1929 - senare kallad ”svart tisdag” - sprider sig snabbt till en global depression och finanskris. När Danmark drabbas av krisen 1931 försöker den danska regeringen att skydda landets intressen genom att genomdriva ökade tullar och skärpa importrestriktioner.

Jacob Jørgensen vet att företagets inköp och försäljning av importerade varor kan bli förlamad av detta, och han är särskilt orolig för att det kan påverka försäljningen av glödlampor. Han får därför omedelbart godkännande från styrelsen att börja undersöka möjligheterna att etablera dansk produktion av glödlampor. Han vet att det kommer att ta tid att få sin egen produktion på plats och under tiden förhandlar han om köp av 300 000 glödlampor med solmärke från Nord Böhmischen Glühlampen Fabrik i Aussig i Tyskland.

Med företagets största köp någonsin säkrar Jacob Jørgensen tre saker: en stor mängd glödlampor produceras under solnamnet (private label), företaget får ett kostnadseffektivt inköpspris och leveransförmågan bibehålls tills den danska produktionen är på plats och kan ta över.

Ett hot förvandlas till en möjlighet
Våren 1931 påbörjas försäljningen av "Solar Lamp". Den modiga men också upphetsade verkställande direktören och styrelsen är glada att se att försäljningen går extremt bra trots årstiden. Inom några dagar säljer de cirka 20 000 lampor.

Den höga efterfrågan gör det möjligt för Solar att få fotfäste i Köpenhamn. Vid styrelsemötet den 8 juli 1931 meddelar Jacob Jørgensen ett avtal med C.J. Jensen på Valkendorfsgade i Köpenhamn, där företaget ställer sitt försäljningskontor till Solars förfogande. Härifrån kan Solar styra försäljningen på Själland, och för en provision på 5 % förbinder sig C.J. Jensen att sälja varorna.

Cykelbud

Lagerhiss

Glödlampor

Scandinavian Glödlampa Factory
Två månader senare meddelar ihärdiga Jacob Jørgensen att Solar har ingått ett joint venture -partnerskap med verkstadsföretaget Due Petersen & Kryger i Svendborg i syfte att etablera dansk produktion av glödlampor i företaget Skandinavisk Glødelampefabrik (Scandinavian Glödlampa Fabrik). Eftersom maskiner och produktionsutrustning har beställts och kommer från Berlin, förväntar han sig att fabriken i Svendborg ska vara i drift i början av 1932.


Se solskylten på sidan av en butik här på gatorna i Nykøbing Falster

Storskalig marknadsföring
Solar är exklusiv distributör och det enda företaget som har ett lager av Skandinavisk Glødelampefabrik och är därmed skyldigt att sköta all försäljnings- och marknadsföringsaktivitet genom sitt filialnätverk. För att marknadsföra försäljningen så mycket som möjligt får Solar ett årligt marknadsbidrag på 10 000 DKK från Skandinavisk Glødelampefabrik.

Från början är reklam för sollampan nära kopplad till logotypen för föreningen Dansk Arbejde (danskt arbete). Var som helst från produktens förpackning över kataloger, annonser, affischer, skyltar, stora utomhusljusskyltar till ett antal reklamartiklar marknadsförs sollampan tillsammans med temat "danskt arbete - dansk huvudstad".

Mindre än ett år efter att Jacob Jørgensen blir orolig för den globala krisen och ser sin verksamhet hotad av yttre faktorer, tullhinder och importrestriktioner, belyser nu den danska ”sollampans” varumärke Nordisk Solar Compagni.

Det faktum att Nordisk Solar Compagni lyckas växa och konsolidera sig själv under en tid då andra har svårt att hänga med gör att den entreprenöriella affärsmannen återigen gör både lokala och regionala tidningsrubriker.

2 500 glödlampor per dag
Saker går snabbt. Sollampan blir snabbt en populär och mycket efterfrågad vara. Redan 1932 uppgår den dagliga produktionen till 2500 glödlampor.
1939-Sorte-skyer-trækker-op-s.jpg
Annons från 1939

1933 konverteras företaget till ett privat aktiebolag med Jacob Jørgensen som styrelseordförande. Sollampan blir viktig för utvecklingen av Solars verksamhet under 1930 -talet, när nya filialer öppnas i Aalborg, Köpenhamn, Esbjerg och Odense.

Efter oundviklig stagnation under krigsåren upphör produktionen av glödlampor 1946 och Jacob Jørgensen säljer maskiner och råvaror till fabriksägaren Søren Madsen, Dansk Osram A/S.


Solkatalog över elektriska artiklar

Läs mer i nästa kapitel som publiceras den 17 maj 2019, vilket är dagen då Solar fyller 100 år.

The Castle

Ta en titt inuti vårt huvudkontor "Borgen" i Kolding, Danmark på 1930 -talet. Vi ser Jacob Jørgensen på hans kontor och de många anställda som fyllde salarna och lagret i Kolding.
Lådor och lådor med sollampan lagras och distribueras från huvudkontoret samt den separata externa lagerlokalen.

Production

Ta en titt bakom kulisserna och se hur produktionen av The Solar Lamp gick till. Både män och kvinnor arbetade på fabriken där tillverkning och testning av glödlamporna ägde rum. En ljus arbetsplats.