Solar fyller 100 år!
Här får du fler tillbakablickar från Solars historia. Du får insikt i hur företaget utvecklats och vilka utmaningar och framgångar som hjälpte till att forma Solar till den grupp det är idag.
Bra läsning!
Affärsäventyret börjar
Kapitel 1 - 1912-1919:
En ambitiös entreprenör flyttar till Kolding
Vid 21 flyttar Jacob Jørgensen till Kolding i februari 1912 för att bli oberoende köpman. Han är bestämd, har sett den potentiellt stora marknaden för mätare och siktar på att bli en nordisk importör av halvfabrikatmätardelar från det engelska företaget Solar Works.
Nordic Solar Company
Kapitel 2 - 1919-1925:
Ekonomiskt starka och visionära affärsmän etablerar ett nytt företag i Kolding
Jacob Jørgensen tvivlar inte på sin roll. Han vill ständigt driva företag och investera i att bli en betydande värdeskapande aktör inom den föränderliga elhandeln. Han är medveten om att det kommer att kräva mer operativt och rörelsekapital för att rymma den bredare gruppen kunder med ett bredare sortiment av produkter, och han är fast besluten att hitta en finansiell partner.
Audiola Radio
Kapitel 3 - 1925-1930:
Dansk radioproduktion etablerad i Kolding
Med stort intresse observerar Jacob Jørgensen hur människors intresse för radiomottagning har ökat sedan de första testerna 1923. När flera radiostationer som brittiska BBC etableras har den visionära handlaren ingen tvekan om att sändning kommer att bli en massmedia . Jacob Jørgensen är säker på att radion snabbt kommer att bli utbredd och en vanlig hushållsartikel, precis som el.
Solar lampan
Kapitel 4 - 1931-1946:
Danskt kapital säkrar danska jobb
År 1931 är medgrundare och majoritetsägare i Aktieselskabet Nordisk Solar Compagni Jacob Jørgensen känd som en av Koldings mest entreprenöriella affärsmän. Trots bristen på efterkrigsåren och restriktionerna under 1920-talet lyckades han utveckla företaget från att sälja elmätare till en betydande och erkänd grossist av elektriska artiklar och radioapparater till elentreprenörer samt kraft- och energianläggningar.
Mer än radioproduktion
Kapitel 5 - 1942-1962:
Audiola blir ett konglomerat
På Audiola i Kolding vill de mer än att bara producera radio och grammofoner. Företaget som är ett dotterbolag till Nordisk Solar Compagni, är på jakt efter nya affärsområden.
Ljus för hela riket
Kapitel 6 - 1949-1998:
Audiola fokuserar på elektrisk utrustning och belysning
Efter mer än 30 års radioproduktion beslutar Audiola att fasa ut sin produktion av radio och grammofoner. Företaget stänger produktionen på 50 -talet och är fast besluten att anpassa sitt affärsområde till utveckling och produktion av elektrisk utrustning och belysning.
Ett generationsskifte närmar sig
Kapitel 7: 1961-1980
Grundaren av Nordisk Solar, Jacob Jørgensen, utser flera styrelseledamöter och ställer upp nästa generation.
Den entreprenöriella verkställande direktören, Jacob Jørgensen, är känd och respekterad av det danska näringslivet för att vara handelsman, tillverkare, rederiägare, utvecklare och fastighetsägare.
Den digitala tidsåldern är född
Kapitel 8 - 1978-1989
Produkter, kunskap och lösningar för näringslivet
Solar, Danmarks största elgrossist, lyssnar på tidens stämgaffel och med investeringar och kompetenshöjning sätter de takten för en ny agenda i den danska elindustrin.
Expanderar genom Europa
Kapitel 9 - 1989-2004
Solar tar fram den stora plånboken
Företaget utnyttjar sin kassahög när de gör sitt första utländska förvärv i Sverige. Detta utlöser den förväntade expansionen utomlands, som gruppen har förberett sig för sedan dotterbolaget Solar International A/S etablerades i oktober 1987.
Konsolidering och effektivitet
Kapitel 10 - 2005-2014:
Efter en rad förvärv fokuserar Solar framför allt på effektivitet
Tillbaka 2006, efter nästan två decennier av snabb tillväxt, både organiskt och via förvärv, intensifierar Solar sitt fokus på företagskonsolidering, med Flemming H. Tomdrup, nyutnämnd VD framför. Solar har utvecklats till en betydande internationell grossist på den nordeuropeiska marknaden.
En förvandling
Kapitel 11 - 2014-2017
Solar förvandlas till ett digitalt inköps- och tjänsteföretag
Att utse en ny VD 2014 innebär en betydande strategiändring samt en ny identitet för Solar. När Anders Wilhjelm utses till ny VD går Solar från att vara ett produktorienterat företag till att fokusera mycket mer på tjänster.
Solar fokuserar på kärnverksamheten och konceptförsäljning
Kapitel 12: 2017 - idag
2017 utses den danska countrychefen till vd, vilket innebär ett ökat fokus på kärnverksamheten och konceptförsäljning.
Vid anställningen av Jens Andersen som ny VD 2017 ökar Solar sitt fokus på kärnverksamheten. Tre strategiska fokusområden pekas ut och de bör stödja de finansiella målen fram mot 2020. Fokusområdena är strategiska leverantörer, branschfokus och operativ excellens.