Solar och Siemens i unikt samarbete

Två företag - ett mål

Solar och Siemens har inlett ett unikt hållbarhetssamarbete. Två starka företag, som vill samma sak: hjälpa kunderna att göra bättre val.

Text: Magnus Carlsson

Det händer mycket på hållbarhetsfronten. Marknadens intresse för hållbarhetsfrågor har accelererat utvecklingen, och hållbarhet börjar bli en självklar del av vår vardag. Tiden då man kunde komma undan genom att tänka ”det berör inte mig” är över – nu behöver alla företag, stora som små, engagera sig i hållbarhetsfrågan för att vi ska kunna nå 2030-målen.

Solar och Siemens är två företag som länge varit pionjärer inom området, och nu har vi inlett ett nytt hållbarhetssamarbete. Målet är enkelt: Att göra det enklare för företag att göra de rätta valen.

– Jag tror inte vi löser dessa frågor på egen hand. Men om vi samarbetar, aktörer från hela värdekedjan, kan vi hitta synergier och ha mer muskelkraft till att faktiskt driva på förändring, säger Louise Röström, hållbarhetschef på Solar.

Hon fortsätter:

– Siemens delar Solars högt ställda hållbarhetsambitioner, och det ska bli mycket spännande att se vad vi kan åstadkomma tillsammans. Jag är övertygad som att vi kan göra stor skillnad.

Solar Magasin fick en pratstund med Louise Röström och Elin Haapaniemi, hållbarhetschef på Siemens, och passade då på att reda ut några av de vanligaste frågorna som vi får när det gäller hållbarhet. Här nedanför hittar du deras svar.

Louise Röström, Head of Sustainability, Solar

louise-1080x1080.jpg

Elin Haapaniemi, Hållbarhetschef, Siemens

Elin-Haapaniemi-1080x1080.jpg

Hur viktigt är det att agera kring hållbarhet?

Jag tror att nyckeln till framgång för många företag är att få hållbarhet kopplat till affären. Just nu är det konkurrenskraftigt och attraktivt att kunna addera klimatkalkyler för sina transporter till ett projekt eller för produktval. Vi måste börja någonstans och det tror jag kommer ge ringar på vattnet.

 

Otroligt viktigt, inte bara för att kunna möta de ökande lagkraven, utan det är också avgörande för att hantera växande marknadskrav och attrahera framtidens talanger. För att vara konkurrenskraftig framöver ser jag det som ett måste att hållbarhet är en integrerad del av affärsstrategin – det är inte längre ett val, utan en nödvändighet. Alla, oavsett bransch eller roll, har ett ansvar att bidra till en mer hållbar framtid och med rätt data kan vi göra det möjligt att omvandla dessa ambitioner till verklighet.

Hur kan man komma i gång med hållbarhet?

För många handlar det till en början om att gå från ett blankt blad till något. Om att få en överblick och en start. Börja analysera vilka hållbarhetsfrågor som är viktiga för er och för era kunder. I takt med att hållbarhet tar allt större plats i affärer kommer kundförfrågningar öka och risk finns att gå miste om uppdrag. Just nu är det en stor marknadstrend kopplat till CO2 där större beställare vill utföra klimatkalkyler för sina projekt för att förstå var sin påverkan ligger.

 

Allt börjar med data. Kvalitativ, tillförlitlig och realtidsbaserad data som möjliggör datadrivna beslut. När vi samlar in data från olika delar av vår värdekedja, så som våra leverantörer, byggnaderna vi verkar i, den egna produktionen och så vidare, får vi en förståelse för klimat- och miljöavtrycket och kan då se vad som behöver göras och framför allt vilka åtgärder som kommer ge störst effekt.

Vad är en EPD / PEP?

En dokumentationstyp som redovisar miljöpåverkan för en produkt ur hela dess livscykel. Från en EPD/PEP-dokumentation kan du bland annat få reda på produktens CO2-avtryck, som behövs för att utföra klimatkalkyler. Vi på Solar efterfrågar denna typ av dokumentation från våra leverantörer eftersom det är det dokument som det är det enda legitima sättet att deklarera en produkts miljöpåverkan.

 

I en EPD finns mycket och bra information om en produkts miljöpåverkan, men det krävs viss försiktighet när man jämför dem. För att kunna göra en rättvis jämförelse måste de följa samma systemgränser, använda samma funktionella enheter och så vidare. Det är också viktigt att vara medveten om eventuella regionala skillnader och hur aktuell informationen i EPD:n är.

Vilka ytterligare krav tror ni att vi kommer se de närmaste åren?

Den stora trenden just nu är CO2, och närmsta åren kommer klimatkalkyler vara en självklarhet. Till en början blir starten för många av våra kunder och projekt att ens upprätta en klimatkalkyl och små småningom ser vi att projekt även kommer kräva en bättre lösning och klimatförbättrade åtgärder. Jag tror att för vissa projekt blir det om 5 år lika vanligt med CO2-budget som en finansiell budget.

 

 

Ett område där företag i framtiden kan förvänta sig strängare krav på rapportering och transparens är för sina produkter. EU-direktivet för Digitala Produktpass kommer att kräva detaljerad och verifierad information om våra produkter, vilket ställer ökade krav på spårbarhet och dokumentation genom hela värdekedjan. I och med detta måste alla bolag se över hur de kan digitalisera sin verksamhet och säkerställa att de får in all den data som krävs, ända ner på produktnivå. Det kommer i sin tur påverka både produktion, produktdesign och affärsmodeller och skapa ett starkt tryck för företag att bli mer hållbara och cirkulära för att förbli konkurrenskraftiga på EU-marknaden.

Vad är en klimatkalkyl?

En klimatkalkyl är beräkning av klimatpåverkan. Som företag kan du beräkna din klimatpåverkan som företag men du kan också göra klimatkalkyler på transporter av alla inköp eller klimatpåverkan från produkter som har tillförts till ett projekt. Klimatpåverkan mäts i enheten koldioxidekvivalenter, CO2e.

 

Hur kan jag minska mitt CO2-avtryck?

Det enklaste att starta med är att se över hur du köper in dina produkter idag, kan detta optimeras? Så som att samla ihop beställningar, gå över till fasta leveransdagar och annan optimering som minimerar onödiga transporter. Därefter är det att börja göra klimatkalkyler för inköpta produkter och se om det finns några produktval där det går att göra ett grönare val.

Vi har hjöt våra ambitioner

Hållbarhet och allt vad det innefattar expanderar hela tiden. På Solar har Science Based Targets initiatives (SBTi), med de åtaganden det innebär, blivit en integrerad del av verksamheten.

Vårt mål är att bli Net-Zero i vår egen verksamhet år 2030 och att minska vår CO2 med 25 % över hela värdekedjan.

Läs mer om våra initiativ på: solar.se/om-oss/hallbarhet