Så blev Geberit störst på sanitet
1874 utvecklade rörmokaren Albert Gebert en blyfodrad träcistern. När hans livsverk Geberit nu firar 150 år gör man det som ett världsledande bolag som ritat om kartan för hela sanitetsbranschen.
Text: Magnus Carlsson
När Albert Gebert 24 år gammal grundade sitt bolag i schweiziska Rapperswil-Jona var tanken att erbjuda kunderna rörmokararbeten, åskledare och rörinstallationer. Albert och frun Josefina drev även en butik för hushållsartiklar som sålde allt från kaffemaskiner och ugnar till lampor, porslin och bestick, men det var inom sanitet som det stora genombrottet skulle komma.
I början av 1900-talet började Albert Gebert tillverka sina egna sanitetsprodukter och armaturer, och 1905 släpptes den banbrytande vattencisternen Phönix, tillverkad i trä och fodrad med bly. När Albert Gebert gick bort fyra år senare hade han ingen aning om att träcisternen skulle komma att lägga grunden för att världsföretag.
Fokus på plast
Efter sin fars bortgång tog sonen Albert Emil Gebert över verksamheten, för att sedan lämna vidare till Heinrich och Klaus Gebert i början av 1950-talet. 1952 släppte de en vidareutveckling av bolagets tidigare så framgångsrika cistern. Vid det här laget dominerade keramiska cisterner marknaden, men brödernas innovativa PVC-cistern hade flera tydliga fördelar; den var lättare, spolade bättre, var enklare att installera och billigare i både produktion och försäljningspris.
Succén var omedelbar.
– Entreprenörsmässigt mod har lett till en innovativ och ekonomiskt framgångsrik produkt. Med utvecklingen och tillverkningen av den första plastcisternen har Geberit satt sin prägel på sanitetsbranschen, säger Magnus Bergsten, produktchef på Geberit.
I praktiken ledde den nya plastcisternen till en revolution av hela sanitetsbranschen. Efterfrågan sköt i höjden och Geberit gick på snabb expansion, med huvudsakligt sikte på Tyskland. 1955 öppnade man fabrik i tyska Pfullendorf, där man till en början var 20 anställda.
I dag är Pfullendorf den största anläggningen i hela Geberit-koncernen, med 1 500 anställda.
Första inbyggnadscisternen
Nästa stora genomslag för Geberit var när man 1964 lanserade världens första inbyggnadscistern. Plötsligt var hela cisternen dold, och spolningsfunktionen utgjordes av en svart knapp på en vit platta.
Det resulterade i ett pålitligt och tyst WC-system, där kombinationen av den inbyggda cisternen och en vägghängd toalett erbjöd dåtidens minsta byggdjup, på 54 centimeter.
– Installatörer stöter fortfarande på Geberits inbyggnadscisterner från de första åren, som än idag är i drift. Att Geberit tillhandahåller reservdelar till inbyggnadscisternen i 50 år bidrar till detta. Det som ansågs vara avantgarde 1964 är i dag standard inom VVS-branschen, säger Magnus Bergsten.
Vi har precis firat bolagets 150 första framgångsrika år. Det är resultatet av innovation, utveckling och engagemang som tagit Geberit dit det är idagPetra Nilsson, Marknadschef Geberit
Trots de uppenbara fördelarna möttes den innovativa inbyggnadscisternen till en början av motstånd från VVS-branschen, som ansåg att det innebar ett merarbete. Geberits lösning på det blev att 1975 lansera särskilda metallramar som utformats för att göra monteringen enklare för installatörerna. Arbetet med att förenkla installatörernas vardag fortsatte under de kommande åren, och i samband med att gips blev ett allt vanligare byggnadsmaterial började bolaget ta allt större marknadsandelar.
Lanserar fixturer
1993 släpptes Geberit Installation System, GIS, som kom att bli nästa milstolpe för Geberit. Med GIS gavs möjligheten att bygga fristående väggar och prefabricera kompletta VVS-väggar, vilket avsevärt minskade installationstiden. 1996 släpptes den färdiga inbyggnadsfixturen Geberit Duofix, som kännetecknas av sin blåa färg och i dag är den mest använda installationsfixturen i hela VVS-branschen.
I dag är Geberit ett av världens ledande bolag inom sanitet. Totalt har koncernen ett 30-tal produktionsanläggningar runtom i världen, som servar de över 50 länder där företagets produkter säljs.
– Vi har precis firat bolagets 150 första framgångsrika år. Det är resultatet av innovation, utveckling och engagemang som tagit Geberit dit det är idag, som marknadsledande på sanitetsprodukter. Nu ser vi fram emot att fortsätta leverera våra kvalitetsprodukter i många, många år framöver, säger Petra Nilsson, marknadschef på Geberit.