Ett optimerat lager innehåller rätt artiklar, i rätt mängd, vid rätt tidpunkt. Ett bra sätt att uppnå detta är att använda en VMI-lösning från Solar. Några som upptäckt fördelarna med VMI är Hedmans El i Uppsala, som redan börjat addera fler artiklar till systemet.
TEXT: Magnus Carlsson
FOTO: Samuel Unéus
När det kommer till lager och logistik finns det en enkel tumregel att komma ihåg. Lager som hela tiden omsätts tjänar du pengar på, medan lager som står stilla snabbt kan bli en stor kostnad.
Att använda en så kallad VMI-lösning är ett bra sätt att hålla koll på sitt lager, och samtidigt se till att det är lönsamt. VMI står för Vendor Managed Inventory och är alltså en lagerstyrning där en partner som Solar ansvarar för påfyllnaden av lagret.
– Ibland hör man ett slags mantra som är att man inte ska ha ett eget lager. Att det är så jobbigt och att det inte är lönsamt. Men det gäller ju bara när det inte sköts. Ett välskött lager där material rullar kan vara otroligt lönsamt och effektivt. Att använda VMI är ett enkelt sätt att nå dit, säger Tommy Friberg, Account manager på Solar.
Långt från närmsta butik
En av hans kunder som kommit i gång med VMI är Hedmans El i Uppsala. Hedmans El är verksamma i hela Uppsalaområdet men framför allt i samhället Alunda. Där ligger närmsta Solarbutik 3,5 mil bort, vilket innebär att Hedmans El har ett extra stort behov av eget lager.
Företaget använder sedan länge Solars tjänst nattleverans, vilket innebär att beställningarna redan finns på plats när personalen anländer på morgonen. Men för en tid sedan bestämde man sig för att ta nästa steg i sin lagereffektivisering, genom att implementera VMI.
– Det känns som ett naturligt steg. Vi har väl haft det som alla andra brukar ha det. Det vill säga att vi haft mycket grejer på hyllorna, men kanske inte alltid haft stenkoll på vad vi haft. Det brukar också leda till att man i slutändan inte får betalt för allt material man köper in, berättar Richard Hedman, grundare av Hedmans El.
Han fortsätter:
– Att vi ville testa det här hade flera anledningar. Dels ville vi få en bättre överblick och ha ett sorterat system som vi har koll på. Men vi ville också ha ett E-nummer på varje artikel och synka det med vårt EDI-system, för att veta att vi får betalt för grejerna.
Jag måste säga att det här har fungerat jättebra. Det är bara positivt. Det blir enklare för installatörerna, som nu aldrig behöver panikbeställa något till dagen efter bara för att de är osäkra på vad som finns hemma. Det här gör vår vardag enklare men gör också att vi blir mer lönsamma.Richard Hedman, Grundare av Hedmans El
Automatiserat system
På tydligt märkta hyllor har Hedmans El nu cirka 200 olika artiklar. En installatör som ska hämta material behöver bara skanna en streckkod och uppge vilken kund som ska ha artikeln i fråga. Genast läggs artikeln till på kundens faktura, och systemet noterar den minskade lagernivån. Systemet känner sedan av när det är dags att fylla på hyllorna igen, och då går en beställning automatiskt till Solar. Två gånger i veckan levereras påfyllning via hjälp av Solars nattleverans.
– Jag måste säga att det här har fungerat jättebra. Det är bara positivt. Det blir enklare för installatörerna, som nu aldrig behöver panikbeställa något till dagen efter bara för att de är osäkra på vad som finns hemma. Det här gör vår vardag enklare men gör också att vi blir mer lönsamma, säger Richard Hedman.
En annan stor fördel med VMI är enligt Richard Hedman att han och kollegorna blivit mer effektiva. Lösningen implementerades i våras, men man planerar redan nu att utöka VMI-systemet med ännu fler artiklar.
– Det här har lett till att vi kan använda vår tid mer effektivt. Om vi är osäkra på om något finns i lager kan vi alltid logga in i telefonen och i realtid se hur nivåerna är. Det gör att vi kan lägga mindre tid på inköp och i stället mer tid hos kunderna där vi gör skillnad. Det är underbart!