Förbättra lönsamheten med högre timpriser

Alla vill tjäna mer pengar, men att ta oskäliga påslag på material är inte en lösning som fungerar i längden. Reijo Mustonen på Installatörsföretagen berättar hur du gör för att maxa lönsamheten – utan att skada förtroendet.

Till vardags arbetar Reijo Mustonen på Installatörsföretagen där han har rollen som expert inom branschekonomi och affärsutveckling, och han har genom åren hjälpt många installatörer att få koll på sin lönsamhet. 

– En av de sakerna vi jobbar mycket med är att informera om vad en produktiv timme kostar, och där har många dålig koll. Det allra första du måste göra som företagare är att ta reda på vad du har för kostnader utöver löner och material, säger Reijo, och fortsätter:

– Många slår på exempelvis 15 procent, vilket kanske skulle kunna stämma om alla projekt såg likadana ut. Men det gör de ju inte. Vissa jobb är mer material och vissa är mer arbete, så de där 15 procenten kan variera väldigt mycket och därmed är det ingen bra idé.

Att värdera sin tid rätt är nämligen en viktig nyckel för att kunna förbättra lönsamheten. Reijo Mustonen är en stark förespråkare av att det just inom de debiterade timmarna som de stora möjligheterna finns. 

– Tyvärr har det blivit lite snett i branschen med för mycket fokus på materialet. Allting är så transparent i dag och kunderna kan se vad allting kostar. Om kunderna då ser att vi ligger ett par hundra procent högre i pris än hos en konsumentinriktad butik blir de upprörda och det riskerar att skada förtroendet för hela branschen, säger han.

– Vi måste komma ihåg att vi inte är någon materialleverantör, vår tjänst är att förmedla produkter. Och visst ska vi ha skäliga pålägg för våra åtaganden, men vi ska tjäna pengarna på våra tjänster och vårt arbete. 

För att timmarna ska bli mer lönsamma krävs det så klart också att man får upp sitt timpris. Och här har hela branschen ett gemensamt ansvar, menar Reijo Mustonen.

– Ingen kommer att höja priserna åt oss, så enkelt är det. Men många tittar bara på vad konkurrenten tar betalt och tänker likadant. Det kan vara jättefarligt. Jag tror det kan löna sig att sätta sig ner med kunden och diskutera, att vara öppen med hur förhållandena ser ut och att tala om hur mycket du behöver för att kunna göra jobbet.

En annan nyckel till maxad lönsamhet som många installatörer glömmer bort är planering. Ju bättre du kan utnyttja dina timmar, desto mer lönsam kommer du att bli.

– Att hålla på med brandkårsutryckning är sällan lönsamt, men en god planering är det. Ett bra tips där är att göra en projektplanering för varje projektstart. Ofta kastas man in i ett nytt projekt medan man fortfarande är uppe i det föregående racet, säger Reijo och fortsätter:

– Vi har kört mycket seminarier där vi pratat om det. De som vågar ta tiden att planera blir mer lönsamma. Det kan till och med vara en bra idé att våga ha tjänstemän. Tjänstemän är mer eller mindre borttagna från branschen, men de är guld värda för att få en bra planering. Och en god planering gör det så mycket enklare att ta rätt betalt.

 

Fem snabba tips för ökad lönsamhet

1. Analysera. Vad kostar egentligen en timme för ditt företag? Vad har ni för kostnader utöver löner och material? Overheadkostnaderna är troligen större än du tror.

2. Prioritera rätt. Det kan verka lockande att tjäna dina pengar på materialpåslag – men dina pengar ska tjänas på arbete.

3. Planera. Välplanerade projekt är alltid mer lönsamma. Ha framförhållning, planera noga. Se till att du har materialet i tid och undvik brandkårsutryckningar.

4. Ta rätt betalt. Hela branschen vinner att vi tar rätt betalt för vår tjänst i stället för att överdebitera materialet. Gör vad du kan för att höja ditt timpris!

5. Ta hjälp. Installatörsföretagen håller seminarier i lönsamt företagande.  Seminarierna hålls på många håll i Sverige och ger dig verktygen du behöver för att bli riktigt lönsam.

Vill du läsa fler artiklar?

Vi har samlat alla artiklar på ett och samma ställe.

Upptäck mer här!